A Mercedes különös Las Vegas-i dominanciája 2025-re is megőrzi jelentőségét - F1VILÁG.HU
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke úgy véli, hogy a Forma-1-es Las Vegas-i Nagydíjon tapasztalt "furcsa" dominancia számos lényeges információval szolgált számukra. Ezek az adatok kulcsszerepet játszhatnak az autó teljesítményének finomhangolásában, különösen a 2025-ös idényre való felkészülés során.
A német istálló az utóbbi időszakban komoly kihívásokkal nézett szembe: a nyári szünet óta a McLaren, a Ferrari és a Red Bull hátrányában kullogtak. Azonban a legutóbbi hétvégén váratlanul felülmúlták saját elvárásaikat Las Vegasban. A Mercedes minden egyes edzésen a legjobb időt futotta, és George Russell a pole pozícióból indulva diadalmaskodott, míg Lewis Hamilton a 10. helyről rajtolva bravúrosan a második helyre küzdötte fel magát. Ezzel a csapat 2022 óta először ünnepelhetett kettős győzelmet, ami új reményeket ébresztett a jövőre nézve.
Wolff véleménye alapján az alacsony hőmérséklet kulcsszerepet játszhatott abban, hogy a Mercedes sikeresen megoldotta a szezon folyamán felmerült nehézségeket, amelyek a csapat hátsó gumiabroncsainak túlhevülésével kapcsolatosak.
"Fázós időjárás fogadott minket" - mondta Wolff. "Nyilvánvaló, hogy van kapcsolat az erősségeink között. Silverstone-ban és Spában is kiemelkedően teljesítettünk, és itt, Las Vegasban sem maradtunk el. Úgy tűnik, hogy ha az autót a lehető legjobb tartományban tartjuk, és a gumikat is a megfelelő hőmérsékleten használjuk, akkor képesek vagyunk jól szerepelni."
Ez arra utal, hogy az autó kiemelkedően gyors teljesítményre képes. Volt olyan pillanat, amikor George 2 másodperccel megelőzte a riválisait, miközben padlógázzal hajtott. Más helyzetekben viszont inkább a tempó fenntartására összpontosított.
Az egyik érdekesség -- amit a Mercedes sem ért teljesen -- hogy miért kerülték el a gumiszemcsésedés problémáját, amely különösen a Ferrarit hátráltatta a versenyen.
"Wolff furcsán nyilatkozott ezzel kapcsolatban. 'Mindig is képesek voltunk nyomást gyakorolni. Sem a közepes, sem a kemény keverék nem mutatott szemcsésedési jeleket. Charles [Leclerc] többször is próbálkozott George ellen, de ő kiválóan védekezett. Azonban [Leclerc] néhány kör elteltével teljesen visszaesett, és nem tudta tartani a tempót. Mi viszont egyáltalán nem észleltünk semmiféle szemcsésedést vagy degradációt.'"
Wolff véleménye szerint a Mercedes versenyautójának legfőbb gyenge pontja, vagyis a hátsó gumik tapadásának csökkenése és túlmelegedése, a hideg időjárási körülmények között paradox módon előnyükre fordult.
"Amikor a tapadás megszűnik, és a hőmérséklet emelkedik, akkor gyakorlatilag mindig kikerülünk az ideális zónából" - magyarázta. "Ám ebben az esetben, amikor elvesztettük a tapadást, valójában hozzájárult a hőmérsékletek optimális szinten való fenntartásához."
Bár a csapat még nem rendelkezik minden válasszal arra, miért alakult ilyen jól a Las Vegas-i hétvége, Wolff szerint az összegyűjtött adatok fontos támpontokat adhatnak nemcsak 2025-re, hanem a hosszabb távú fejlesztésekhez is.
"Ez egy igazán fontos eredmény" - mondta Wolff. "Egy hétvége során általában ingadozások vannak: egyik edzésen jól megy, a másikon kevésbé. De itt minden egyes szakaszban az élen voltunk."
"Sok kiváló adatunk van, ami megmutatja, hol van az autó optimális tartománya, és ez az, amit minél gyakrabban el kell érnünk. Most az a feladat, hogy kitaláljuk, hogyan találhatunk rá erre az egyensúlyra rendszeresen."