A fotóművész Rankin megosztotta gondolatait a mesterséges intelligenciával való komplex és ellentmondásos kapcsolatáról.
Rankin és a mesterséges intelligencia kapcsolata kétségkívül bonyolult és ellentmondásos.
A Faik Off kiállításon ingyenesen elérhető egy különleges kiadvány, amely a generatív AI által létrehozott lenyűgöző képeket tartalmazza. Érdekes megfigyelni, ahogyan elmosódik a határ a valóság és a képzelet között, és hogyan születnek olyan fotók eseményekről vagy személyekről, akik a való világban sosem léteztek. A fotóművész, Rankin, cikkünkben megosztja a mesterséges intelligenciához fűződő ellentmondásos kapcsolatáról alkotott gondolatait.
Rankin úgy fogalmazott, hogy a mesterséges intelligenciával való kapcsolata meglehetősen egyedi és ellentmondásos. A fotóművész, aki az elejétől fogva vegyes érzésekkel, izgalommal és egyfajta borzongással figyelte, hogyan formálja a mesterséges intelligencia a fotóművészetet, kifejtette: "Egyszerre nevetséges és zavarba ejtő. Nem értem, miért vonz, amikor ránézek, és csak azt érzem, hogy ez egy silány alkotás. Az egész csak illúzió, mégis képtelen vagyok szabadulni tőle."
Ha bárkiben felmerülne a kérdés, hogy egy generatív mesterséges intelligencia által létrehozott műalkotás mennyire tekinthető plágiumnak, Rankin világosan megfogalmazza a választ: Nyilvánvaló, hogy működésük alapja éppen a plágium.
"Ilyen nyilván eddig is volt, festők műveit is másolták, tulajdonképpen bárki meg tudja csinálni, hogy elolvassa egy újságíró összes cikkét, aztán olyan stílusban ír. Csak a mesterséges intelligencia sokkal gyorsabban eljut oda, hogy másolni tudjon" - mondja. A fotóművész elsősorban az írókat sajnálja, szerinte a fotó csak alakok és fények másolása, de az írók esetében az, hogy gyors és olcsó a technológia, veszélyes lehet.
Szerinte van, ami valóban jól funkcionál, hiszen elárulta, hogy például a szövegírás során ő is gyakran alkalmazza. Ugyanakkor van olyan is, amit csupán a szórakozás kedvéért érdemes megnézni. Fotográfusként úgy véli, hogy a dolog kifejezetten elrettentő, míg magánemberként azt tapasztalja, hogy az emberek teljesen idiótává válnak tőle.
Kiállításának alkotásain olyan elképzelt világok és események elevenednek meg, amelyek valóságos formát sosem öltöttek, és ez a paradoxon számos szempontból kihívást jelent az emberi ész számára.
Egy elképzelést szerettem volna megvalósítani: egy képet, amelyen szart políroznak, ezzel is utalva a mesterséges intelligencia világára. Hosszas küzdelem után a Midjourney-vel, ami rendre elutasított, azt mondva, hogy illetlen kérés, végül a Dall-e készítette el a vágyott képet. Később elvittem a kutyáimat a közeli parkba, és ott realizáltam, hogy a valódi, természetes szar összeszedése sokkal élvezetesebb és autentikusabb élmény, mintsem egy gépnek könyörögni egy polírozott változatért.
A művész egyébként megkérdezte a mesterséges intelligenciát, hogy mit gondol a fotóiról, elküldte neki az Instagram-oldalát is, de szétröhögte magát a válaszon, mire a gép bevallotta, hogy rá se nézett a képeire. "Csak rádobták az emberekre, hogy kezdjenek vele, amit akarnak, remélik működik. De hát a közösségi média sem működik! És erre mi a Google válasza? Csinálnak egy ilyet ők is! Nem az, hogy akkor fejlesztik magukat, és ők lesznek a megbízható keresőoldal".
Az egyik felvételen, amit mesterséges intelligenciával állított elő, erre is utal: a képen a fotózás sírköve látható, bár szerinte a fotózás nem hal meg, hiszen mindenkinek ott van a zsebében a kamera.
Rankin véleménye szerint napjainkban világossá válik, hogy a mesterséges intelligencia radikálisan átalakítja mindannyiunk életét, és aki nem hajlandó alkalmazkodni ehhez a változáshoz, az veszteségek elé néz. "Nincs szükség felsőfokú végzettségre ahhoz, hogy kiaknázzuk a technológia nyújtotta lehetőségeket, de elengedhetetlen, hogy körültekintően bánjunk vele. A legrosszabb lépés, amit tehetünk, ha ezt a kérdést egy fekete-fehér vitára redukáljuk" - osztotta meg gondolatait a jövő kihívásairól.