A jövő marketingje: a kreativitás, a mesterséges intelligencia és a kulturális integráció hármasának összjátéka - MMOnline A modern marketing világában egyre inkább a kreatív gondolkodás, a mesterséges intelligencia (MI) és a kulturális sokszínűség integ
A kreativitás a vállalati kultúra szerves része – mondhatni, egyfajta hitbéli elköteleződés. Noha rengeteg kutatás támasztja alá, hogy a kreatív megoldások jelentős előnyöket hozhatnak, a gazdasági visszaesések idején éppen ezek a szokatlan és innovatív ötletek szoktak elsőként a költségcsökkentés áldozatául esni.
A Warc 2024-es "Building Belief" című tanulmányának megállapításai szerint a marketingdöntéshozók mindössze 12%-a érzi úgy, hogy képes lenne meggyőzni a pénzügyi vezetőt a kreatív ötletek értékéről. Ezzel szemben a dentsu idei CMO-felmérése, amely közel ezer résztvevőt vonultatott fel, azt mutatja, hogy a válaszadók 81%-a tisztában van azzal, hogy vállalatuknak soha nem volt még ekkora szüksége a kreativitásra. Kiemelkedő fontosságú tényezőként emeljük ki a kalkulált kísérletező kedvet, amely a siker kulcsa lehet. Az alábbiakban a dentsu kutatásának legfontosabb tanulságait mutatjuk be, kiemelve azokat a stratégiákat, amelyek a hazai márkák számára is hosszú távú sikert hozhatnak.
Előrelátás a marketingben
A modern, gyorsan változó világban a marketing nem csupán a vásárlói igények jelenlegi vagy múltbeli megértéséről szól. A jövő vásárlói vágyainak előrejelzése egyre inkább középpontba kerül. Az insightokból a foresight irányába való elmozdulás elengedhetetlenné vált az üzleti döntéshozók számára, akiknek nemcsak a jelen, hanem a jövő trendjeit is figyelembe kell venniük.
A marketingstratégák számára hatalmas teher nehezedik, hiszen előre kell látniuk a jövőbeli trendeket és igényeket, még mielőtt azok széles körben elterjednének. A szakemberek közel hetvenkilenc százaléka úgy érzi, hogy a jövőbeli termékek és ajánlatok kidolgozása egyre nagyobb kihívást jelent. Bár a fogyasztói kutatások segíthetnek a döntéshozatali bizonytalanság csökkentésében, a helyzet egyre nehezebb. A hagyományos insightok - amelyek a múltbeli vagy jelenlegi attitűdökre építenek - már nem elegendőek a folyamatosan változó piaci környezetben. A marketingszakemberek egyre inkább új megoldásokat keresnek, például mesterséges intelligencia alkalmazásával, social listening technikák révén vagy közösségi platformok figyelésével, hogy felfedezzék a legfrissebb trendeket.
Az insightról a foresightra való áttérés fontos szemléletváltás a marketingben. Ez a proaktív megközelítés segít elcsípni a trendeket, felismerni a jövőbeli vásárlói igényeket és eligazodni a gyorsan mozgó piac komplexitásában még a versenytársak előtt. Persze ezzel a márkák több kockázatot vállalnak, mint korábban, és ez gyakran jelenti azt, hogy fel nem térképezett, ismeretlen területre kell merészkedniük vagy a megszokottól eltérő ötlettel kell előrukkolniuk.
Számos példa bizonyítja, hogy a jól megtervezett és előrelátó márkastratégia komoly sikereket hozhat. Gondoljunk csak a Prezi esetére, amely merész lépést tett a történetmesélős, dinamikus prezentációs formátum bevezetésével. Ez a megközelítés radikálisan eltért a korábban elterjedt, lineáris prezentációs módszerektől. Az interaktív, felhasználóbarát online platformja lehetővé tette, hogy a cég gyorsan világszerte ismertté váljon, és új dimenziót nyisson az információátadásban.
Nem csupán a startupok számára fontos, hogy a jövő kihívásaira felkészüljenek. Például egy streaming platform számára lehetőség nyílik arra, hogy a kínálatába integrálja a premier sportközvetítéseket, ami új előfizetőket vonzhat be. Ugyanakkor már most érdemes elgondolkodniuk a következő lépésen: hogyan tudják hosszú távon megtartani az újonnan érkezett felhasználókat?
A versenytársakból való partnerség kialakítása új lehetőségeket nyithat meg. Az együttműködés révén nem csupán a piaci részesedés növelhető, hanem közös innovációk, tudásmegosztás és erőforrások optimalizálása is megvalósulhat. Azáltal, hogy a versenytársakat partnerekké formáljuk, egy olyan szinergiát hozhatunk létre, amely mindkét fél számára előnyös, és hozzájárul a fenntartható fejlődéshez az iparágban. Az együttműködés erejével nemcsak a versenytársak legyőzését célozhatjuk meg, hanem egy közös jövő építését is, ahol a kihívásokra közösen találunk megoldásokat.
Az MI-eszközök tavalyi berobbanása óta egyre fejlettebb, szofisztikáltabb, biztonságosabb megoldásokkal dolgozunk (talán szinte mindannyian) a marketing területén, és ahogy elült a hype, úgy kristályosodik ki előttünk, hogyan is lehet az MI igazi társunk a vállalati működésben.
A dentus tanulmányai világosan mutatják, hogy a mesterséges intelligencia (MI) eszközök iránti bizalmatlanság és félelem világszerte csökkent. Ezzel párhuzamosan nőtt az érdeklődés a megbízható és magas megtérülésű MI-megoldások iránt, amelyek nemcsak a napi működést teszik hatékonyabbá, hanem új, innovatív lehetőségeket is kínálnak, amelyek eddig soha nem látott módon formálják át a jövőt.
A dentsunál abban hiszünk, hogy az MI egy alapvető eszköz a marketingvezetők kezében, és ha jól használjuk, a segítségével minden eddiginél személyesebb, okosabb, hasznosabb megoldásokat állíthatunk elő a fogyasztók, az ügyfelek számára. Kedves példánk erre a kanadai dentsu által tervezett Inflation Cookbook mobilalkalmazás, ami egy ottani Élelmiszerbankot támogató akció részeként a gyorsan emelkedő élelmiszerárakat valós időben figyelve és értékelve javasol a vásárlóknak tápláló, egészséges, de pénztárcabarát recepteket. Bár a megoldás hatalmas sikert aratott és számos díjat elhozott a legrangosabbak közül, valójában csak egyetlen példa arra, hogyan tudunk az MI adta szuperképességeket felhasználva új kategóriát nyitni az értékteremtésnek. Legyen szó ügyfélélményről, szolgáltatási ajánlatról, árazásról vagy akár személyre szabott áruválaszték tervezéséről, az MI hátterű megoldások minden eddiginél közelebb hozták a vállalatok számára az innovációt - ezért tekinthetünk rá legfontosabb új partnerünkként.
A dentsu Hungary stratégiai tanácsadói csapatában tevékenykednek a következő szakemberek: Nagy Szandra, aki a márkák stratégiai irányvonalának élén áll, Erőss Csaba, aki a digitális média stratégiájának szakértője, Nárai Csilla, a vezető stratégiai tervező, valamint Zsigri Anikó, aki a dentsu adatkezelési szolgáltatásainak irányításáért felel.