A mentőszolgálat Szlovákiában az egészségügy egyik legjobban működő szegmenseként ismert, amely kiemelkedő hatékonysággal és gyorsasággal szolgálja a lakosságot.

Az elmúlt öt évben a szlovákiai lakosság körülbelül felének volt szüksége a mentőszolgálat beavatkozására. A hazai egészségügyi rendszer különböző területei közül az emberek a mentőszolgálattal a legelégedettebbek. Ez derül ki a STEM/MARK ügynökség felméréséből, amelyet a ZaMED Mentőszolgálat fennállásának 20. évfordulója alkalmából végeztek.
Bár az egészségügyi rendszert gyakran éri kritika, vannak olyan területek, amelyekkel a szlovákiai lakosok nagyrészt elégedettek. Az élen a mentőszolgálat áll, amelynek jelenlegi minőségével a lakosság több mint 77%-a nagyon vagy valamelyest elégedett. Ezt követik a gyermekorvosok (75%) és a háziorvosok (73%). A lakosság az orvosszakértők (51%) és a kórházak (49%) tevékenységével a legkevésbé elégedett - tájékoztatta a Paramétert Torma Dóra, a ZaMED kommunikációs munkatársa.
A felmérés rámutatott arra, hogy amikor egy beteg egészségi állapota hirtelen romlik, a lakosság körülbelül fele ugyanolyan fontosnak tartja a mentőszolgálat minőségét, mint a későbbi kórházi ellátást. További csaknem 40%-uk szerint a mentőszolgálat színvonala gyakran még fontosabb annál az ellátásnál, amit később a kórházban kapnak.
A mentőszolgálat magas színvonalú és hatékony működéséhez elengedhetetlen a szakmai felkészültség, amelyet a szlovákiaiak 81%-a kiemel. Ez magában foglalja az oktatást és a folyamatos szakképzéseket, amelyek révén a mentősök naprakészen tudják kezelni a különböző helyzeteket. Továbbá, a legközelebbi szabad mentőautó elérhetősége is kulcsszerepet játszik a gyors beavatkozásban, amit a megkérdezettek 79%-a tart fontosnak. Emellett a mentőautók műszaki állapota és felszereltsége is jelentős, hiszen a válaszadók 76%-a ezt is lényeges tényezőnek tartja.
A lakosság több mint 90%-a úgy véli, hogy elengedhetetlen, hogy a mentők hatékonyan és érthetően tudjanak beszélni a betegekkel az ő anyanyelvükön.
Tapasztalatok a mentőszolgálat beavatkozásával
Az elmúlt öt év során (2020-2024) a lakosság körülbelül fele tapasztalt valamilyen formában a mentőszolgálat beavatkozásával, legyen az közvetlen élmény vagy közvetett információ. Szlovákiában a népesség körülbelül 40%-a vagy maga volt a mentőszolgálat páciense, vagy ők maguk hívták a 155-ös segélyhívó számot vészhelyzetben. Ezen kívül körülbelül 15% arról számolt be, hogy a környezetükben élők tapasztalataiból értesült a mentőszolgálat működéséről.
A felmérés lebonyolítása 2024 decemberében zajlott Szlovákiában, ahol 1012, 18 és 75 év közötti válaszadó állt rendelkezésre egy reprezentatív minta keretein belül. A közvélemény-kutatást a ZaMED Mentőszolgálat kezdeményezte, hogy megünnepelje egészségügyi szolgáltatása 20. évfordulóját.