A Meta kiemelkedő hirdetői számára lehetőség nyílt arra, hogy mentesüljenek a megszokott moderálási eljárások alól.
A Financial Times riportja alapján a stabil erkölcsi iránytűjéről ismert közösségimédia-óriás kicsit alányúlt a sokat fizető hirdetőknek, amikor automatizált rendszerei túl szigorúan próbálták betartatni velük a Facebook vagy az Instagram szabályzatát.
A Financial Times 2023-as belső dokumentumokra hivatkozva arról számolt be, hogy a Meta különleges felmentéseket kínált legfontosabb hirdetőinek a hagyományos tartalommoderálás keretein belül. Ennek eredményeként az automatizált rendszerek nem büntethetik meg tévedésből ezeket a márkákat. A lap információi szerint a napi szinten 1500 dollárnál többet költő ügyfelek védelmét egy sor "védőkorlát" biztosította, és a tartalmakat csak kivételes esetekben vetették alá emberi ellenőrzésnek.
A helyzetnek annyiban már nincs különösebb tétje, hogy Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója, nemrégiben közzétett közleménye szerint a vállalat megszünteti az automatizált tartalommoderálási rendszert, valamint a külső partnereken alapuló tényellenőrző programját is. Ezt a bejelentést azonban sürgősen tette meg, miután Donald Trump elnöki beiktatása előtt őt börtönbüntetéssel fenyegették.
Ahogy a FT írja, a technológiai óriás általában a gépi intelligencia és az emberi moderátorok munkájának kombinációjával szűri a hirdetéseket, megakadályozva a szabályok megsértését és eltávolítva a csaló vagy kártékony anyagokat. Állítólag azonban a fenti dokumentumok szerint a Meta úgy találta, hogy automatizált rendszerei fals pozitív eredményekkel terhelték a legtöbbet költő fiókok némelyikét. Bár ehhez hasonló tapasztalata a mezei felhasználók közül is sok mindenkinek lehetett az elmúlt években, a prioritás egyértelmű a Meta majdnem 135 milliárd dolláros éves reklámbevétellel működő közösségi szolgáltatásaiban.
Mindenki számára közös célunk volt.
Azt a vállalat is elismerte a FT kérdéseire válaszolva, hogy "aránytalanul sok téves jelzésre került sor a magasabb költésű fiókok esetleges jogsértéseiről", és meg is akadályozta, hogy automatizált rendszerei letiltsanak néhány jól fizető fiókot, emberi felülvizsgálatra küldve a gépek által jelzett problémákat. A Meta szóvivője ugyanakkor pontatlannak nevezte a lap beszámolóját, mivel álláspontjuk szerint a cég erőfeszítései semmi másra nem irányultak, mint a végrehajtási hibák megelőzésére.
A megszokott, cinikus érvelés mentén érdemes megjegyezni, hogy a magas hirdetési büdzsék valóban szélesebb elérést biztosítanak. Ez viszont magával hozza a súlyosabb következmények lehetőségét is, hiszen ha egy ilyen céget vagy annak hirdetéseit tévedésből eltávolítják, az komoly problémákat okozhat. A szóvivő ugyan nem reagált arra, hogy a dokumentumokban említett intézkedések közül bármelyik is ideiglenes lenne, vagy hogy folyamatban van-e még valami, de határozottan kijelentette, hogy a Metánál minden hirdetőnek ugyanazokat a hirdetési irányelveket kell követnie. Itt tehát senki sem bújhat ki a szabályok alól.