Doohan súlyos balesete után az F1-es versenyzők sürgetik a változásokat - F1VILÁG.HU A Forma-1 világában nemcsak a sebesség, hanem a biztonság is elsődleges fontosságú. Az utóbbi időben, Doohan tragikus balesete nyomán, a pilóták egyre hangosabban követe

Komoly aggodalmat váltott ki Jack Doohan pénteki balesete a Forma-1-es mezőny tagjai között. Az Alpine ausztrál pilótája a Japán Nagydíj második szabadedzésén közel 305 km/órás tempónál veszítette el uralmát autója felett a szuzukai pálya első kanyarjában - a balesetet az okozta, hogy a DRS-rendszer hátsó szárnyzáró eleme nyitva maradt, így az autó hátulja hirtelen leszorítóerő nélkül maradt, és kitört.
Bár az Alpine hivatalos állásfoglalása Doohan "rossz döntéshozatalára" utalt, amely a baleset előtt a hátsó szárny időben történő zárásának elmulasztásával magyarázható, az esemény rávilágított arra, hogy a jelenlegi automatizált rendszer nem minden esetben képes megfelelően működni. A szabályzat egyértelműen kimondja, hogy a DRS-nek automatikusan be kell záródnia, amint a versenyző rálép a fékre: "A rendszer automatikusan deaktiválódik, amikor a pilóta először használja a féket a DRS aktiválását követően." - olvasható a rendelkezésben.
Emellett van egy másik, kevésbé ismert védelmi mechanizmus is: a DRS-nek akkor is zárnia kell, ha a gázpedálállás legalább 20%-kal csökken. Ezt az FIA előírja, de a pontos érzékenységi beállításokat a csapatok határozhatják meg. Egyes alakulatok már ennél jóval érzékenyebbre állítják a rendszert - mások kevésbé.
A balesetet követően sokáig nem volt egyértelmű, miért nem zárta be Doohan manuálisan a DRS-t, miközben csapattársai, Pierre Gasly és Ryo Hirakawa - akik az autót használták az első szabadedzésen - ezt reflexszerűen megtették. A paddockban az a hír járja, hogy Doohan szimulátoros felkészülése során rögzült izommemóriája miatt nem gondolt tudatosan a DRS zárására. Nem szándékosan hagyta nyitva a szárnyat, inkább megszokásból azt feltételezte, hogy az automatikusan záródni fog.
Az első mért körben még nem ütközött komolyabb instabilitással, mivel óvatosabban vette a kanyart, és a fékezés időben letiltotta a DRS-t. Ám a következő körben, amikor bátrabban vágott neki az 1-es kanyarnak, már nem volt ennyire szerencsés.
Az Alpine csapata nem volt tisztában azzal, hogy Doohan a szimulátorban ilyen módon irányította az autót. A második szabadedzés során nem volt lehetőségük észlelni a helyzetet vagy beavatkozni, mivel Doohan az első gyorsköre után forgalomkezelés érdekében lelassított, majd azonnal egy újabb gyors kört teljesített a tervezett programja szerint.
Bár a csapat felelőssége is szóba kerül, a legtöbb vélemény szerint a legfőbb hiba Doohant terheli, mivel nem zárta le manuálisan a DRS-t. Ugyanakkor a paddockban több résztvevő - köztük versenyzők is - úgy véli, hogy a csapatnak figyelmeztetnie kellett volna őt a rádión, ha tisztában voltak azzal, mit tervez.
A baleset körülményeit tovább árnyalja, hogy az Alpine csapata új mérnöki felállással vágott neki a szuzukai hétvégének. Doohan korábbi versenymérnöke most már Pierre Gasly mellett dolgozik, míg az ausztrál versenyző új mérnöke, aki korábban a teljesítménymérnöki feladatokat látta el, már jól ismeri őt. Bár az új pozíciójában most kezdi meg a munkát, a két szakember közötti együttműködés már régóta szoros alapokra épül.
Doohan autója súlyosan megrongálódott, de az Alpine csapata hihetetlen sebességgel, mindössze egy éjszaka alatt teljesen újjávarázsolta a versenygépet. A versenyző a harmadik szabadedzésre már ismét pályára tudott lépni, ráadásul ugyanazokkal a motoralkatrészekkel, mint korábban.
A Szuzukában tapasztalható probléma különösen figyelemre méltó, mivel az 1-es kanyar közvetlenül egy DRS-zóna után következik, és a bejárata szinte teljes gázzal vehető. Ez a ritka kombináció máshol alig találkozható. Hasonló kihívásokkal néztek szembe korábban Silverstone-ban is, ahol a 2018-as Brit Nagydíj után végül át kellett alakítani a DRS-zónát a biztonság növelése érdekében.
A The Race információi szerint az ügy már a pilóták péntek esti eligibilitási megbeszélésén is felmerült. Több versenyző, köztük tapasztalt versenyzők is, kérték Rui Marques versenyigazgatót, hogy fontolják meg egy automatikus DRS-záró rendszer bevezetésének lehetőségét.
Az egyik felvetés szerint a pályák GPS-alapú szegmensei segítségével automatikusan irányíthatnák az autókat a DRS (Drag Reduction System) deaktiválására, amikor azok egy veszélyesebb kanyarszakaszba érkeznek. Az FIA nyitottan reagált az ötletre, azonban kiemelte, hogy egy ilyen rendszer rendkívül bonyolult, és a hibák elkerülése érdekében alapos időráfordítást igényel, ezért komoly biztonsági fejlesztésekre van szükség.
A versenyzők és az FIA egyetértenek abban: a jövőben elengedhetetlen lehet a DRS-kezelés újragondolása és továbbfejlesztése - különösen az olyan helyszíneken, ahol a nyitott szárny komoly veszélyt jelenthet egy kanyar bejáratánál.