Megdöbbentő, hogy milyen súlyos vádakat fogalmaz meg a szakszervezet a Volkswagennel szemben: úgy tűnik, a cég nem számított erre a helyzetre, és közel állhat a válsághoz? - Pénzcentrum

A német IG Metall szakszervezet a Volkswagen-t azzal vádolta, hogy késlekedett a bérekről és munkahelyi biztonságról szóló döntések meghozatalában, miközben a két fél továbbra is jelentős nézeteltéréseket mutat a tárgyalások során. A Volkswagen, Európa legnagyobb autógyártója, összetettnek nevezte a helyzetet, és nem kívánt reagálni a szakszervezet kritikájára. A hónapok óta tartó, több mint 60 órás tárgyalások célja, hogy elkerüljék a sztrájkokat és megállapodjanak a költségcsökkentési intézkedésekről, miközben a munkások a gyárak leépítésének elkerülésére küzdenek.

A német IG Metall szakszervezet éles kritikával illette a Volkswagen-t, arra hivatkozva, hogy a vállalat késlekedett a bérek és a munkahelyi biztonság szempontjából lényeges döntések meghozatalával. A szakszervezet hangsúlyozta, hogy mindkét fél súlyos vitákba keveredett olyan alapvető kérdésekben, amelyek tovább bonyolíthatják a tárgyalásokat, és fennáll a veszélye, hogy azok végül kudarcot vallanak. A Volkswagen, mint Európa legnagyobb autógyártója, a helyzetet összetettnek minősítette, és elkerülte a szakszervezet kritikáira való reagálást. Az ellenérdekelt felek megnyilatkozásai a mintegy 60 órás tárgyalássorozatot követően történtek, amelyeket a szakszervezetek a sztrájkok elkerülése érdekében folytattak, és amelyek kulcsszerepet játszanak a Volkswagen németországi üzemének jövője és a munkahelyek védelme szempontjából - számolt be a Reuters.

A Volkswagen és a munkaügyi vezetők közötti egyeztetések a költségcsökkentési intézkedésekről péntekig folytatódnak - nyilatkozták a résztvevők. Az IG Metall, a legnagyobb német szakszervezet, hangsúlyozta, hogy bár a tárgyalások eddig nem akadtak el, most sürgetik a vállalatot, hogy minél előbb tisztázza a helyzetet. A megbeszélések hétfőtől késő estig tartottak, abban a reményben, hogy még karácsony előtt sikerül megegyezésre jutni, ezzel elkerülve a potenciálisan káros, nagyszabású ipari akciókat. Az IG Metall figyelmeztetett, hogy ezek a lépések jövő év elején kezdődhetnek, ha nem sikerül megállapodniuk.

Mintegy 100 000 munkás már két különböző sztrájkot is szervezett az elmúlt hónapban, amelyek a Volkswagen történetének legnagyobb megmozdulásai voltak, mivel a munkások tiltakoztak a menedzsment bércsökkentési, kapacitáscsökkentési és a német üzemek esetleges bezárásával kapcsolatos tervei ellen. Jelentős előrelépés történt a bérekről szóló kérdésben, de nem világos, hogy karácsony előtt sikerül-e megállapodást elérni - mondta egy másik forrás, hozzátéve, hogy a VW osnabrücki és drezdai üzemének jövője bizonytalan.

Az IG Metall szerint bár bizonyos előrelépés történt a szeptemberben indult tárgyalások során, más területeken még mindig patthelyzet alakult ki. "Ennek megfelelően a tárgyalások ötödik fordulójának hosszabb megszakítása vagy megszüntetése is a lehetséges kimenetek között szerepel" - mondta a szakszervezet szóvivője korábban.

A német autógyártó válsága egy bizonytalan időszakban és politikai zűrzavarral sújtott helyzetben történt Európa legnagyobb gazdaságában, valamint a régió autógyártóinál tapasztalható szélesebb körű zűrzavarral egybeesve. Hogyan javítsák Németország gyenge növekedését, már kampánytéma lett a februári előrehozott választások előtt. A VW struktúrája egyedülálló, mivel a menedzsmentnek kétharmados többségű jóváhagyást kell kérnie a 20 fős felügyelőbizottságtól minden olyan döntéshez, amely új gyártóüzem építésére vagy áthelyezésére vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy a német munkavállalói szakszervezeteket képviselő 10 tag bármilyen, a gyárakat érintő döntést megvétózhat.

Bár a szakszervezettel kötött bármilyen megállapodás szükségessé tenné a Volkswagen bizottságainak jóváhagyását, ez tovább bonyolítja és elhúzza a potenciális egyezséget - nyilatkozta egy bennfentes. A dolgozók határozottan ellenzik az üzemek bezárását, azonban a Volkswagen képviselői hangsúlyozzák, hogy az ilyen intézkedések elkerülhetetlenek lehetnek a 4 milliárd eurós (4,2 milliárd dolláros) költségcsökkentési cél eléréséhez, különösen a várhatóan csökkenő kereslet fényében Európában. A tárgyalások során felmerült alternatívák között szerepel a termelési kapacitás csökkentése, nem pedig a teljes üzembezárás. Egyes források szerint az is lehetséges, hogy a Golf modell gyártását Mexikóba helyezik át a VW wolfsburgi központjából.

A Volkswagen emellett a gyorsan növekvő és olcsóbb kínai versenytársakkal, valamint az elektromos járművek vártnál lassabb elterjedésével is küzd. A Bloomberg korábban arról számolt be, hogy a Volkswagen és a szakszervezetek közel állnak egy megállapodáshoz, amely átalakítaná a VW márkát anélkül, hogy üzemeket zárnának be Németországban. A menedzsment hajlandó lenne fenntartani az üzemeket, és helyreállítani a munkahelyi biztonságot garantáló megállapodásokat 2030-ig, cserébe a munkásoknak a prémium kifizetések feladásáért - számolt be a hírügynökség.

Related posts