Milyen fenyegetések várják a magyar nagyvállalatokat?
Az Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én létrejött új kereskedelmi megállapodás értelmében változik az Európából érkező termékekre kivetett vám mértéke. A most bevezetett 15 százalékos vám jelentős változást hozhat a hazai nagyvállalatok exporttevékenységében is, különösen azoknál, amelyek célpiacként az Államokat is megjelölték.
"A K&H által végzett nagyvállalati növekedési index kutatásunk eredményei alapján megfigyelhető, hogy a nagyvállalatok aktívan keresik az új exportlehetőségeket. Ugyanakkor az amerikai vámemelések komoly kihívásokat jelenthetnek számukra, felvetve a kérdést, hogy ez csupán a növekedés ütemének lassulását okozza, vagy akár arra is kényszerítheti őket, hogy visszanyúljanak a hazai és európai piacokhoz" - mondta Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
Bár a mostani vámemelés a korábbi helyzethez képest jelentős lépésnek számít, a globális színtéren mégsem tekinthető kiugrónak, különösen más versenytárs országokkal összehasonlítva. Az exporttevékenység jövője sok tényezőtől függ: milyen típusú termékről van szó, mennyire pótolható az amerikai piacon, milyen a versenyhelyzet, és mennyire képes az adott vállalat alkalmazkodni az árképzés vagy a gyártási folyamatok változásaihoz – fejtette ki Bodor Tibor.
"A jelenlegi megállapodás nem csupán egy vámemelésről szól, hanem egy átfogóbb gazdasági csomag fontos részét képezi" - emelte ki a szakértő. - "Lényeges, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük a kulcsfontosságú tényezők alakulását, amelyek hosszú távon befolyásolhatják az üzleti környezetet."





