Kivételes humorérzéke van, és nem tudjuk, hogy eddig miért nem tűnt fel senkinek!

Vidám és színes hangulat ölelte körül Darida Veronika legújabb könyvének, a "Képérintések. Kommentárok Vojnich Erzsébet festészetéhez" bemutatóját, amely nemrégiben zajlott le az Írók boltjában. Az esemény keretében a festőnő maga is megszólalt, hangsúlyozva, hogy a kötet nem csupán egy egyszerű monográfia, hanem sokkal mélyebb tartalmakat rejt magában.

Teljesen elbűvölt minket, hogy Vojnich Erzsébetnek eddig még nem készült monográfiája, ezért is kiemelkedően fontos Darida Veronika Képérintések. Kommentárok Vojnich Erzsébet festészetéhez című műve, amely mélyrehatóan elemzi a festőnő életművét. Ez a megállapítás fogalmazódott meg bennünk, amikor nemrég részt vettünk az Írók boltjában tartott kötetbemutatón, ahol Vojnich Erzsébet és Darida Veronika Forgách András kérdéseire válaszolt a széles közönség előtt.

Darida Veronika elmondta, sokáig azért sem vágott bele a munkába, mert úgy gondolta, nem elég kompetens az íráshoz.

Ezért nem készült még monográfia rólam, mert sokan azt feltételezték, hogy nem lenne képes bárki is megírni a történetem.

- Hát, ez egészen elképesztő! - vágott közbe kacarászva a festőnő. Darida ekkor visszanyerte a szót, és kifejtette, hogy szerencsére a művész honlapján már 2020-ig terjedően rengeteg kép fellelhető. Amikor elhatározta, hogy belevág a projektbe, csak a kiadónak árulta el, a Vojnich-nak pedig csak később, már jóval a munka megkezdése után említette. Nem akarta, hogy bármilyen külső befolyás formálja a gondolatait, inkább a saját ösztöneire és megérzéseire támaszkodott a munkafolyamat során. Nem egy tudományos monográfiát kívánt írni, hanem a szavak segítségével próbálta „letapogatni” a képeket, tudva, hogy ez valójában lehetetlen feladat, hiszen bármit is mondunk egy alkotásról, az sosem lehet elég. Forgách András megjegyezte, hogy a festőnő egyébként sem kedveli a műveiről való beszélgetést. Erzsébet ekkor szívből bólogatott, mintha ezzel is megerősítette volna a szavakat.

Természetesen, itt van egy egyedibb változat: "Pontosan, kérem, hagyjanak nyugodtan. A képeim magukért beszélnek. Éppen ezért vonz engem Darida Veronika kötete; minden egyes sora olyan élvezetes, ahogy az asszociációk szövik a szöveget. Nem próbálja meg túlságosan megmagyarázni a dolgokat, nem akar feleslegesen okoskodni."

A művésznő szavakba öntötte örömét a kötet kapcsán, amelyről megtudhattuk, hogy egy nyári időszakban, körülbelül másfél hónap alatt született meg.

Szó esett arról is, hogy Vojnich Erzsébet művészetében hiába látunk konkrét tárgyakat - például egy kádat, vagy széket - igazából mégsem az, hanem inkább egy másik dimenzió nyílik meg előttünk. A művész ezt jobb szó híján misztikumnak nevezi, de nem vallási értelemben. Ezek majdnem mindig szakrális és átszellemült terek. Forgách felidézte, sokszor mondják, hogy ezek nem politikus képek, de szerinte abban az értelemben mindenképpen azok, hogy egy képet mutatnak arról, milyen világban élünk, amelyen évtizedek óta nem léptünk túl.

Darida Veronika megállapítja, hogy Vojnich műveit gyakran borongósnak és sötétnek titulálják, ám ő arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy ezek a művek valójában tele vannak humorral. "Fantasztikus humora van. Már a címek is önmagukban viccesek" – fogalmazott. A festő arcán derűs mosoly ült, és láthatóan örült, hogy valaki észrevette ezt a szándékát. Forgách András szerint ez a kötet, akár monográfiának számít, akár nem, mégis egyfajta összegzés az életműről. Vojnich Erzsébet pedig úgy véli, hogy a "Képérintések" több mint csupán egy monográfia; egy igazi művészeti gyűjtemény.

Vojnich nemrégiben egy jelentős interjút adott az Indexnek, ahol többek között az állami kulturális díjak témáját is érintette. "Néha előfordul, hogy egy-egy kiemelkedő művészt jelölnek a Kossuth- vagy Munkácsy-díjra, és ezzel azt hiszik, hogy magát a díjat emelik a rangjára. De ez nem így van. Csak annyit érnek el, hogy a valóban értékes művek is veszítenek a fényükből" - fogalmazott a festőművész, aki hangsúlyozta, hogy ő nem kíván állami kitüntetéseket elfogadni.

A Munkácsy-díjas festőművész és tavaly, 78 éves korában elhunyt férje, Szüts Miklós közös tárlata nemrégiben nyitotta meg kapuit a Godot Kortárs Művészeti Intézetben. Ez a különleges kiállítás április 13-ig látogatható, és lehetőséget nyújt a látogatóknak, hogy bepillantást nyerjenek a művészpár kreatív világába.

Related posts