Hamarosan, mindössze néhány héten belül, megnyitja kapuit a BYD európai központja Budapesten.

Heteken belül elindul a BYD európai üzleti és kutatás-fejlesztési központja Budapesten, és a kínai társaság már az idén több száz magasan képzett munkatárs felvételét tervezi - mondta Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója.
A világ legnagyobb elektromosautó-gyártója már megkezdte európai központjának kiépítését, miután sikeresen megszerezte az újbudai irodaházat. Vang Csuan-fu, a vállalat elnök-vezérigazgatója a döntés bejelentésekor hangsúlyozta, hogy a tervezett létszámot felülmúlva, több mint kétezer munkavállalót fognak foglalkoztatni. Ezt a hírt a befektetésösztönzésért és a kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztos osztotta meg a Kossuth Rádió "Jó reggelt Magyarország" című műsorában, 2025. május 16-án.
A BYD 2005 óta van jelen Magyarországon, és 2017-ben indította el komáromi üzemét, ahol elektromos buszokat gyárt. Az első európai autógyárának helyszínéül pedig 2023 végén Szegedet választotta, miután 224 tárgyalási fordulón vett részt. A magyar üzleti környezet és a helyi teljesítmény elismeréseként, a BYD döntése mögött egy hosszú, több mint egy évig tartó tárgyalási folyamat állt - emelte ki Joó István. Hozzátette: "Ez a lépés is azt mutatja, hogy a BYD a legnagyobb hozzáadott értéket képviselő tevékenységei számára Magyarországot tekinti ideális helyszínnek."
A kormánybiztos, Joó István, az M1 közszolgálati televíziónak nyilatkozott a Karmelita kolostorban, Orbán Viktor miniszterelnök hivatalában tett legutóbbi bejelentés kapcsán. A döntés értelmében a Kormány stratégiai együttműködési megállapodást kötött a BYD vállalattal. Joó István hangsúlyozta, hogy a BYD eddig Hollandiában működtette európai központját, de most Budapestre helyezik át azt. Ezen kívül két jelentős, összesen közel 250 millió eurót érő kutatás-fejlesztési programot indítanak, amelyek külön-külön is kiemelkedőnek számítanak a HIPA által kezelt K+F projektek között. Az egyik program célja, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásával javítsák a vezetőrendszerek önálló tanulási képességét. Ennek eredményeként új vezetéstámogató megoldások és önvezető funkciók jönnek létre, amelyek "nyilvánvalóan a jövőt képviselik". A másik projekt a járművek hajtásláncának teljesítményének és hatékonyságának növelésére összpontosít – tette hozzá Joó István, megjegyezve, hogy a BYD innovációs potenciálját jól tükrözi az a legújabb technológia, amelyet nemrégiben mutattak be: ezzel mindössze öt perc alatt négyszáz kilométeres hatótávval tölthető egy elektromos autó.
Az új megállapodás révén Magyarországon is zajlanak majd ilyen élvonalbeli fejlesztések. A BYD európai központjának és K+F bázisának kiépítése tehát "példa nélküli, gazdaságtörténeti jelentőségű esemény" - mondta a HIPA vezérigazgatója a Kossuth Rádiónak. Joó István a közszolgálati médiának adott interjúkban arról is szólt, hogy BYD stratégiai szövetségre lép három magyarországi egyetemmel és több milliárd forintot fordít egyetemi együttműködésekre, amelyekben doktori képzésben és mesterképzésben tanuló hallgatók is részt vesznek.
A BYD elkötelezte magát amellett, hogy a Magyarországon kifejlesztett szabadalmak legalább 50 százalékát helyben jegyzi be. Ez jelentős előrelépés, hiszen "egy olyan vállalatról van szó, amely naponta 45 új szabadalmi kezdeményezéssel áll elő" - hangsúlyozta Joó István. Az európai központban magasan képzett szakemberek fognak dolgozni, a felsőfokú végzettségű munkavállalók aránya elérheti a 90 százalékot. Budapestről irányítják majd a BYD teljes európai értékesítési rendszerét, így az ügyfélelégedettség-mérésben jártas szakértőktől kezdve a HR szakembereken át a pénzügyi elemzőkig sokféle szakmai profilra lesz szükség - részletezte a kormánybiztos.
Joó István rámutatott, hogy a Kormány mindig is azt a megközelítést alkalmazta, amely szerint először gyártókapacitások telepítése szükséges Magyarországra, majd ezt követően lehet továbblépni a legmagasabb hozzáadott értékű tevékenységek, üzleti szolgáltatások és kutatás-fejlesztés irányába. A BYD kapcsán kiemelte, hogy "a dimenzió lenyűgöző", és a vállalat nem csupán a két bejelentett K+F projektre összpontosít, hanem újabb lehetőségekben is gondolkodik, így "a jövő ígéretes" - fogalmazott. Hozzátette, hogy az Ügynökség nemrégiben megrendezett éves ágazati tanácskozása, a HIPA Automotive Conference, is pozitív üzenetekkel zárult. Bár a járműipar globálisan átmeneti kihívásokkal néz szembe, a Magyarországon működő autógyárak vezetői mind a bővülésre és a növekedésre számítanak a következő időszakban. Példaként említette, hogy szeptemberben megkezdődik a sorozatgyártás a BMW debreceni gyárában, és 2026 elejére a Mercedes-Benz új kecskeméti üzemében is megindul a termelés, emellett az esztergomi Suzuki-gyár kapacitásának bővítése is tervben van.