Kitalálod, hol is találjuk magunkat? - A Fortepan segítségét kérjük!
Minden év végén a hetifortepan.capacenter.hu izgalmas felhívással fordul olvasóihoz: arra invitálják őket, hogy segítsenek megfejteni a Fortepan digitális fotóarchívum friss képeivel kapcsolatos rejtélyeket. Ezúttal is szeretettel várják az érdeklődők hozzájárulását, hogy közösen felfedjék a bemutatott fényképeken rejlő titkokat. Mi lehet a helyszín, és kik vagy mik lehetnek a képek szereplői? Csatlakozzanak a közös felfedezéshez!
A Fortepanra kerülő fotók témáját először adományozóik segítségével igyekeznek az oldal szerkesztői azonosítani. Ha ez nem vezet sikerre, akkor önkéntesek esnek neki a képanyagnak a FortePan megfejtések fórumon, a legkalandosabb nyomozásaikról egy korábbi cikkben olvashattak, de a 200 ezredik fotó háttértörténetének megfejtésében is sokat segítettek az olvasók. Végül az ellenőrizhető információk alapján Simon Gyula és Péter Gábor Fortepan szerkesztők egészítik ki a képek leírásait.
Vannak olyan fényképek, amelyek még a legnagyobb múltismerőknek is kihívást jelentenek. Éppen ezért évről évre hagyományt teremtett a hetifortepan, hogy a záráskor egy kis fejtörővel lepje meg olvasóit: itt van húsz kép, amelyek helyszínének vagy szereplőinek azonosítása igazi izgalmakat tartogat. Reméljük, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan most is bőségesen érkeznek a helyes válaszok! Idén különösen a Fortepan archívumának közelmúltjára, egészen az 1980-as évekre fókuszálnak, így sokan saját emlékeikre támaszkodva is könnyen ráismerhetnek egy-egy jól ismert helyszínre.
A megfejtéseket a [email protected] e-mail címre várjuk! Kérjük, hogy csak olyan tippel jelentkezzetek, amelyeket valamilyen módon alá tudtok támasztani (például ismeritek a pontos címet, a Google Street View segítségével beazonosítható a helyszín, rendelkeztek egy másik fotóval, ami alapján az adott kép azonosítható stb.). Ne felejtsétek el feltüntetni, hogy melyik számú fotóval kapcsolatban külditek a megfejtéseteket!
A cikk nyitóképén ugyan nincs sok kapaszkodó, amin el lehet indulni, és a beszkennelt fotónegatív erős szemcsészettsége miatt nagy nagyításban sem lehet a műsort, vagy balra a mozi nevét (?) leolvasni, de aki járt ide filmezni a '80-as években, az bizonyára emlékszik erre a - nem derékszögű - saroképületre. Inkább falusiasnak hat a környezet az ajtó tükröződése alapján is, de magának a mozinak a léte kisvárosra vall. Viszont mivel a fotó készítője, Prohászka Imre fotóriporter sokat fényképezett a fővárosban közlekedési veszélyhelyzeteket az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács megbízásából, talán egy még kevéssé kiépült külvárosban járunk, ahol a járdára és a kocsifelhajtóra sem került még burkolat.
Tavaly egy kulcsos cég képe került a második helyre, és akkor sikerült megfejteni a helyes kőszegi választ. Idén vajon képesek leszünk azonosítani, hogy Illés József lakatos gépműhelye hol található? Makovecz Benjamin, a neves építész utódja, lelkesen örökítette meg a '80-as évek Budapestjét, így az emeletes épület alapján valószínűleg most is a fővárosban tartózkodunk.
Maradjunk továbbra is a '80-as évek hangulatánál, de ezúttal a vendéglátás világába kalandozunk. Akik átélték ezt az időszakot, azoknak nem szükséges bemutatni a szél fújta viaszosvászon terítők vagy a menzák jellegzetes Alföldi porcelánkancsói látványát. De vajon hol található az a bisztró, amelynek emblémája egy két lábon álló, láncra vert maci? És melyik vállalati önkiszolgáló faliképe idézi fel ezt a nosztalgikus korszakot? Székely Tamás szomszédos képszámú fotói alapján felmerült a lehetőség, hogy talán a debreceni Alföldi Nyomdában járunk, azonban ezt egyelőre nem sikerült megerősíteni. Az viszont figyelemre méltó, hogy a munkatársak mind köpenyt viseltek, ami tovább táplálja ezt a sejtegetést.
Azt érezhetjük, hogy a fotó annyira tökéletes, hogy szinte nincs is mit hozzáfűzni! Csupán arra vagyunk kíváncsiak, honnan származott az az eredeti gondolat, ami a szerzők fejében megszületett: hogyan jutott valakinek eszébe, hogy egy rózsakertet varázsoljon az újszülötteknek? Nem kis energiát és odafigyelést fektettek a megvalósításába...
Kanyó Béla ezt a vibráló képét a Budapest Sportcsarnokban örökítette meg, ám a profi fotós pályafutása olyan sokszínű és gazdag, hogy nehéz lenne egyetlen koncertet kiemelni, amelyet itt rögzített. A középen látható hangosító emelvényen számos tévékészülék sorakozik, ezért valószínű, hogy a Magyar Televízió számára dolgozott, talán azért, mert a rendezvény rögzítése vagy közvetítése is a feladatai közé tartozott.
A fekete-fehér felvételen a Népstadion színpadán készülődnek egy impozáns könnyűzenei koncertre, amelynek biztosításáról még a rendőrség is gondoskodott. A pillanatfelvétel talán az előzenekar játékát örökítette meg, hiszen az este még csak most kezd kibontakozni: 8 óra múlva 10 perc. Valaki tudja, hogy a színpad oldalán látható hatalmas kéz melyik zenekar vagy turné emblémája volt?
Bár a panelek megjelenése mindenütt azonos, a hosszú, egyenes nyárfasorral szegélyezett vízpart és a távolban feltűnő víztorony talán segít azonosítani ezt a láthatóan sokakat vonzó motorcsónak versenyt. A kép készítőjéről tudni lehet, hogy szoros kapcsolat fűzte a vízhez, hiszen pályafutását a Bajai Vízügyi Igazgatóság fotósaként kezdte, és tagja volt a Duna Fotóklubnak is. Horváth Péter, mint profi fotóriporter, bármerre kalandozhatott, hogy megörökítse ezt a különleges pillanatot...
A Frotepanna csapata kíváncsi arra, hogy vajon akad-e olyan, aki még emlékszik erre az igazi kelet-európai hangulatra. Azok a szerzők, akik a szocializmus évei alatt a szüleik vagy nagyszüleik telkén töltötték a nyarakat, nos, ők talán felidézhetik a régmúlt emlékeket. Ez a műfaj azonban olyan mulandó, hiszen a dimbes-dombos, erdőszéli táj mára valószínűleg annyira megváltozott, hogy alig ismerhető fel. Lehet, hogy a régi budik és a kút már csak a múlt ködében élnek?
Hol található az első képen látható, útszéli emeletes szolgáltatóház, amely a '70-es években számos szolgáltatást kínált? Itt volt elérhető a "sapka-kalap, bőrdíszmű, cipőjavítás, szabóság, női fodrász, kozmetika, szűcs, fényképész, tv-rádió-villany, férfi fodrász és ruhatisztító". Egyedül egy facsemete árválkodik a környéken, ami azt sugallja, hogy talán nem olyan régen épült ez az épület.
A második képen látható jogi bikkfanyelven megfogalmazott figyelmeztetés fémtáblába öntésének szükségessége több szempontból is indokolt. Először is, a jogszabályok gyakran bonyolult és nehezen érthető nyelvezete miatt fontos, hogy a lakosság számára egyértelmű és tartós formában legyenek elérhetőek az információk. A fémtábla tartóssága garantálja, hogy a figyelmeztetés hosszú távon is látható marad, és nem tűnik el gyorsan, mint például egy papíralapú hirdetés. Másodszor, a jogi fenyegetések komolyságát hangsúlyozza a fémtábla anyaga, amely a jogi normák tiszteletét és a szabályok betartásának fontosságát sugallja. Ezáltal a figyelmeztetés nem csupán információt közvetít, hanem egyfajta figyelmeztetést is a potenciális szabálysértőkkel szemben. Végül, a jogi nyelvezet használata és a fémtábla kombinációja segít abban, hogy a lakosság tudatában legyen a külföldi állampolgárok és a magyar állampolgárok közötti pénzügyi tranzakciókra vonatkozó korlátozásoknak, ezzel is elősegítve a jogszabályok betartását és a pénzügyi rend fenntartását.
A harmadik képen megörökített autóalkatrész szaküzlet belső terét Bojár Sándor fotóriporter rögzítette. A Graphisoft alapítója, Bojár Gábor édesapja, Bojár Sándor, hosszú évtizedeken keresztül dolgozott profi fotósként, számos kiadvány számára, köztük az Autó-Motor magazinnak is 1966 és 1988 között. Valószínű, hogy ezek a felvételek is e korszak alatt készültek. A képek alapján férfi vásárlóink emlékeit idézhetik fel, akik talán éppen Lada, Trabant vagy Fiat alkatrészeket kerestek. Érdekesség, hogy a kasszánál egy hölgy is helyet foglalt, ami színesíti a bolt hangulatát.
Ha kiszörnyülködtük magunk a Bauer Sándor fotóján látható frissen lambériázott, hullámos műanyag előtetővel védett portálon, felfigyelhetünk az érdekes üzleti keresztmetszetre: a kávé, süti mellett a külföldi italok és a déligyümölcsök voltak a fókuszban - hiánygazdaságban ez utóbbi valószínűleg összeolvasandó a konzerv szóval is. Mindezt vasárnap kivételével mindennap 14-22 óra között lehetett kapni. A szomszédos trafikba pedig több bolti eladót is kerestek azonnali kezdéssel.
Az összeállítás utolsó fényképén, Jankó Attila fotóján a 49-es számú kenyérbolt lehet a segítség és talán az Alföldön lehetünk, ott használnak ugyanis legtöbben bringát, ahogy arról már ebben a cikkünkben írtunk korábban.
1985. #39636 Kép: Fortepan / Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény archívuma
A Csavaripari Vállalatról tudható, hogy Angyalföldön működött a XIII. kerületben és a fotó is az Angyalföldi Helytörténeti Gyűjteményből került a Fortepanra. De ez a filigránnak nemigen mondható május 1-jei felvonuláshoz készült, Barkasra applikált pódiumautó kompozíció vajon hol készült és milyen ipari kapun gördül ki éppen?
Egy nagyváros szívében járunk, valószínűleg egy fővárosi belső udvar varázsában. A falakat borító golyónyomok tanúskodnak arról, hogy itt heves összecsapások zajlottak, legyen szó akár a második világháborúról, akár az '56-os forradalomról. Szemben egy régi, az idő múlásával befalazott kapu állhatott, amely fölött nem tündökölnek ablakok, vagy talán egy díszes falikút ölelte körül a helyet, melyet egy impozáns szoborcsoportra bíztak. Azonban a sors fintora, hogy az egykori szépséget most egy fészer takarja el, elrejtve a múlt emlékét a kíváncsi szemek elől.
Mindkét képen különleges építészeti koncepciók keltek életre, és lehet, hogy valamelyikre egy olvasónk azonnal ráismer.
Zárásként térjünk rá a heraldikára! Miután megcsodáltuk a szőkőkutas kúria és a kukák közötti kontrasztot, fordítsuk figyelmünket a PO monogramos koronás címert, hátha ebből kideríthetjük, hol tartózkodott Kotnyek Antal, amikor megnyomta az exponálógombot.
Összeállította: Virágvölgyi István - Simon Gyula segítségével. A Heti Fortepan blog a Capa Központ szakmai együttműködésével valósul meg. Az eredeti cikk ezen a linken található: https://hetifortepan.capacenter.hu/keprejtveny2024