Felfedeztük a tökéletes élményt a Coco Chanel szerelmeseinek!

Nincs kétség afelől, hogy Coco Chanel öröksége ma is jelentős hatást gyakorol a női divat színterére.

A szlovák származású Mário Radačovský, kortárs balettművész és koreográfus, különleges alkotással rukkolt elő, amely "COCO CHANEL - A divatikon élete" címet viseli. A Brnói Nemzeti Színház társulatával közösen létrehozott balettelőadás varázslatos pillanatokkal ajándékozza meg a nézőket. Idén nyáron, július 11-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a magyar közönség is részese lehet ennek a lenyűgöző művészeti élménynek. Marióval, a darab szellemi szülőjével beszélgettünk Coco Chanel életéről és munkásságáról. Őszintén megosztotta velünk kutatómunkája titkait, és elárulta, hogy miért nem tudja elítélni a tervezőt, még annak sötétebb időszakai után sem.

Nem mindennapi vállalkozás egy ismert ember életét a táncszínpadra vinni. Hogyan választottad ki az ikonikus tervezőt a darabod múzsájának?

Már nem ez az első projektem, amelyben egy híres ember életét viszem színpadra, és mutatom be egy balettben: Emiatt korábban már foglalkoztam ugyanígy Beethoven, Michelangelo és Andy Warhol élettörténetével is a balett-társulataimmal.

Coco Chanel öröksége előtt szerettem volna tiszteletet adni. Feleségem beszerzett néhány könyvet róla, én pedig elmélyedtem az életéről készült filmekben. Másfél évvel a premier előtt nekiláttam a zeneszerzésnek – komolyan vettem a feladatomat, és annyira elmerültem a témában, amennyire csak lehetett.

Ha mélyen foglalkoztál Chanel életével, akkor biztosan felfedezted életében a náciszimpatizáns szálat, amely miatt mára sokan eltávolodnak a tervezőtől.

Természetesen, szívesen átfogalmazom a szöveget! Igen, természetesen! Sőt, egy különleges felvonás foglalkozik a II. világháborús eseményekkel is. Ebben a szakaszban egy 1939-ből származó hangfelvétel hallható, amelyen Hitler Prágába érkezik, és a tömeg ujjongva üdvözli. Számomra egyértelmű volt, hogy Coco életének ezt az aspektusát is szeretném bemutatni, hiszen manapság is zavarba ejtően aktuális a téma.

A lehető legautentikusabb módon kívántam bemutatni a náciszimpatizánsokkal és tisztekkel való kapcsolatát, mindezt úgy, hogy ne ítélkezzek - hiszen végső soron ki vagyok én, hogy elmarasztaljam Coco Chanelt?

Ismeretes, hogy gyermekkorának évei tele voltak sötét felhőkkel, hiszen fiatalon számos fájdalmas veszteséggel kellett szembenéznie. Édesanyja elvesztését követően egészen a 18. életévéig árvaház falai között kellett felnőnie, ahol a boldogság ritka vendégnek számított.

Mindezek ellenére végül mégis egyedül, magányosan távozott az élők sorából, anélkül, hogy valaha is megismerhette volna a sírig tartó szeretet érzését. Nem az a szándékom, hogy mentegetni próbáljam a tetteit, hiszen mindannyian követünk el hibákat az életünk során. A mai ember számára nehezen elképzelhető, hogy milyen drámai döntések elé állította a körülmények, hogy életben maradhasson. Azonban az biztos, hogy a náci múltja egy hatalmas, sötét árnyékot vet az emlékére. Ettől függetlenül...

Hogyan tudtad elérni, hogy a divat érvényesülni tudjon a táncelőadásban is?

Összesen 165 különleges, egyedi tervezésű jelmezt alkottunk meg, mindegyiket a legnagyobb gondossággal és stílussal álmodtuk meg Ludmilla Várossovával, a tehetséges jelmeztervezőnkkel. Szinte magától értetődővé vált, hogyan tudjuk kifejezni mindazt, amit szeretnénk, és ez a közös munka igazán inspiráló élménnyé vált.

Hogyan is néz ki egy több mint kétórás előadás felépítése? Az előadás struktúrája kulcsfontosságú a hatékony kommunikáció érdekében. Általában az alábbi elemekből áll: 1. **Bevezetés**: Az előadás kezdetén bemutatkozik az előadó, majd felvázolja a téma fontosságát és célját. Ez a rész segít felkészíteni a közönséget, és megragadja a figyelmüket. 2. **Téma kibővítése**: A bevezető után következik a fő téma részletes kifejtése. Itt az előadó különböző aspektusokat, példákat és adatokat hoz fel, hogy alátámassza mondanivalóját. 3. **Interaktív szakaszok**: A közönség bevonása érdekében néhány interaktív elemet is beiktathatunk, mint például kérdések, kis csoportos beszélgetések vagy szavazások, amelyek segítenek fenntartani az érdeklődést. 4. **Záró gondolatok**: Az előadás végén az összegzés fontos, ahol az előadó kiemeli a legfontosabb üzeneteket, és válaszol a felmerült kérdésekre. 5. **Kérdések és válaszok**: A résztvevők számára lehetőséget biztosít a kérdések feltevésére, így mélyebb megértést nyerhetnek a témáról. 6. **Búcsú és köszönetnyilvánítás**: Az előadás végén az előadó köszönetet mond a résztvevőknek, és esetleg felhívja a figyelmet a jövőbeli eseményekre vagy forrásokra. Ez a felépítés segít abban, hogy a több mint kétórás előadás strukturált, informatív és élvezetes legyen, így a közönség könnyebben feldolgozhatja az elhangzottakat.

Amikor először elolvastam és megnéztem minden Chanellel foglalkozó alkotást, az első gondolatom az volt, hogy egy öt órás darabot kell készítenem, hogy mindent belesűrítsek. Persze ez idővel finomodott, kikerültek részletek, de sok mindent megtartottunk. Ugyanakkor ezzel az előadással nem az a célunk, hogy valaki egy kész önéletrajzot lásson, hanem hogy átadjuk Coco Chanel esszenciáját, hogy

Miben lesz különleges a nyári magyarországi előadás?

Szlovákiában óriási népszerűségnek örvendett a produkciónk, hiszen már közel húsz előadást tudhatunk magunk mögött, mindegyik teltházas lelkesedéssel zajlott. Budapestre pedig egy külön erre az alkalomra készült, kibővített táncdarabbal érkezünk - a nézők egy teljesen új, eddig sosem látott részletet élvezhetnek, amely máshol még nem volt látható.

Jövőre Lengyelországba is ellátogatunk, és egy koreai utazás is a láthatáron van. Számomra a legfontosabb, hogy a közönség valóban megszeresse a darabot, és egyre többen érdeklődjenek a XX. század legjelentősebb tervezőjének élete iránt. Az ő életútja igazán egyedülálló, és mi csak tisztelettel adózhatunk emlékének.

Related posts