Tito híres luxushajóját most múzeummá varázsolják, hogy megőrizzék a történelem e különleges darabját.

Az 1938-ban megépült hajó harminc éven keresztül állt a kommunista vezető szolgálatában, és fedélzetén számos lényeges diplomáciai megbeszélés zajlott.

Felújították Josip Broz Tito egykori jugoszláv elnök legendás luxushajóját, a Galebet (Sirály), amely újra behajózott Rijeka kikötőjébe, és amelyet múzeummá alakítanak át. Marko Filipovic polgármester közölte: ez lesz az első hajómúzeum Horvátországban, és a tervek szerint 50 ezer látogatót fogad majd évente. A munkálatok 12,4 millió euróba kerülnek, az Európai Unió korábban 4,2 millió euróval támogatta a projektet, míg a rijekai önkormányzat 1,6 millió euróval járult hozzá.

A hajó felújítása a kraljevicai Dalmont hajógyárban négy éven át zajlott, és 2019 óta folyamatosan végeznek rajta különféle munkálatokat. Az impozáns, 4300 négyzetméter alapterületű járműből 1500 négyzetmétert múzeummá kívánnak átalakítani, míg 900 négyzetméterét vendéglátási szolgáltatások céljára szánják. Ezen kívül 400 négyzetmétert szálláshelyekként terveznek használni. A projekt megvalósításához pályázatot írtak ki, és a jelentkezők jelentkezését várják. A polgármester nyilatkozata szerint a megnyitóra várhatóan májusban vagy júniusban kerül sor.

Az 1938-ban megépített hajó három évtizeden keresztül állt a kommunista vezető szolgálatában.

A vezér halála és Jugoszlávia szétesése után a hajó hosszú időn keresztül Montenegró partjainál horgonyzott, és szinte a hajótemető sorsára jutott. 1990-ben egy görög hajótulajdonos vette meg, aki álma egy luxushajó megvalósítása volt. A Galeb a híres észak-dalmáciai Viktor Lenac hajógyárba került, ahol felújításra várakozott, azonban a pénzügyi nehézségek miatt a tervek végül megvalósulatlanok maradtak. 2009-ben Rijeka városa árverés keretében szerezte meg a hajót 150 ezer dollárért. Később a Galeb Horvátország kulturális örökségévé nyilvánították, így az örökségvédelmi szabályok keretein belül kellett újrahasznosítani.

A Galeb 1938-ban, Genovában kereskedelmi hajóként indította pályafutását. A második világháború során kisegítő cirkálóként szolgált, és 1943-ban a német flotta hadizsákmányaként ismerték, ekkor Kiebitz névre keresztelték. Ebből az időszakból származik az a hírhedt esemény is, amikor a Kvarner-öbölben körülbelül 5000 tengeri aknát helyezett el. A hajó egy légitámadás következtében súlyosan megsérült, majd elsüllyedt, de csak három évvel később, 1947-ben emelték ki a vízből, és kezdték el újjáépíteni. 1953-ban Tito elnök személyes luxushajójává vált, ezzel a Galeb új, fényűző fejezetet nyitott életében, ahol gyakran fontos diplomáciai tárgyalásoknak is helyet adott.

Tito híres filmsztárokat is fogadott a hajón, köztük Sophia Lorent és Elisabeth Taylort.

A Galeb, Tito elnök impozáns úszó hivatalaként, közel három évtizeden keresztül teljesítette szolgálatát, egészen 1980-as haláláig. E periódus alatt több mint 18 ezer tengeri mérföldet navigált, és 18 országban, három különböző földrész partjainál állt meg. A jugoszláv állam felbomlását megelőzően, 1991-ben, a Galeb utolsó küldetése során Szlovéniából szállította el a jugoszláv hadsereg katonáit, miután Ljubljana mindössze két hétnyi harc után kikiáltotta függetlenségét. Ezt követően a jacht a festői Kotori-öbölbe vonult vissza, Montenegróban, ahol csendes vizek között pihenhetett.

Related posts