Palermóból Cataniába tartó utazás egy igazi kaland, amely során a szicíliai táj lenyűgöző szépsége tárul elénk. A színes utcák, a helyi ízek és a barátságos emberek mind hozzájárulnak az élményhez. Az út során érdemes megállni a festői falvaknál, ahol a t

Szicíliai kalandom következő állomásaként Palermóból elindultam a sziget másik végén fekvő Cataniába, amely az impozáns Etna vulkán lábánál terül el. A két város között általában vagy Messina felé, a gyönyörű tengerpart mentén haladunk, vagy a helyi vonat szolgáltatásait igénybe véve fedezhetjük fel a sziget belső részeit. Én a vonatozást választottam, hiszen bár az út kanyargós, cserébe gyorsabban értem el Cataniát, és közben élvezhettem a táj szépségét.

Palermo Centrale állomásának peronján várok, és hamarosan egy hasonló motorvonat fog útnak indítani engem Catania irányába.

Beleütköztem egy figyelemre méltó vasútépítési projektbe, amely miatt az utam egy szakasza a korábbi elképzeléseimmel ellentétben végül vonatpótló autóbusszal valósult meg. Az utazás azonban így is izgalmas élményekkel szolgált, hiszen lehetőségem nyílt felfedezni Szicília elmaradottabb, rejtett zugait, és így összehasonlíthattam a vasúti közlekedés és a közúti alternatívák előnyeit és hátrányait.

Palermo és Catania között nem található közvetlen vasúti összeköttetés, ezért az utasoknak három különböző vasútvonalat kell igénybe venniük, ha az egyik városból a másikba szeretnének eljutni.

Természetesen! Íme néhány alternatív megfogalmazás: 1. Az alábbiakban bemutatjuk a következő pontokat: 2. Íme a következő elemek: 3. Az alábbiakban felsoroljuk az alábbiakat: 4. Ezek a következők: 5. Az alábbiak a következő információkat tartalmazzák: 6. Nézzük meg a következő aspektusokat: Ha van konkrét szöveg, amit szeretnél egyedivé tenni, szívesen segítek!

Palermo és Agrigento, valamint Porto Empedocle közötti vasútvonal, amely egészen Lercara állomásáig húzódik.

* Caltanissetta Xirbi-Lercara Diramazione-vasútvonal végig;

Hozd létre a saját élményedet a Catania-Aragona Caldare vasútvonalon, amely Caltanissetta Xirbi állomásról egészen Cataniáig terjed.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy ne lenne közvetlen járat a két jelentős város között.

Szicília belső tájain, a festői és szinte érintetlen vidékek mélyén

A Palermo-Agrigent/Porto Empedocle-vasútvonalat már bejártam Palermóba érkezésem napján, de most a reggeli fényben élvezhettem az utazást, nem pedig a sötétségben. Ez a szakasz kétsávos és villamosított, ahol a sebesség 125 és 140 km/h között ingadozott. Miután elhagytuk Termini Imerese állomását, búcsút mondtunk a tengerpart látványának, mivel a vonal hirtelen beljebb kanyarodott a szárazföld irányába.

A növényzet a tengerparttól beljebb nem túl dús, inkább félsivatagos

A sebesség fokozatosan csökkent, és ezzel együtt egy igazi mellékvonali atmoszféra kezdett körülölelni. A vonatút során nem találkoztunk nagyobb állomásokkal, sőt, még jelentősebb falvak sem bukkantak fel a látóhatáron. Valójában nem is igazán tudtam felfogni, miért is állt fenn itt egyáltalán vasútvonal, hiszen a népsűrűség szinte elenyészőnek tűnt.

A sínek szelíd dombok között kanyarogtak, miközben a motorvonat 90-100 km/h sebességgel száguldott, mintha csak a táj szépségét akarná utolérni.

Átszállás a vonatpótló buszra Dittaino állomáson – egy új kaland kezdete! Ne feledd, a busz megérkezéséig érdemes felfedezni az állomás környékét, vagy éppen csak élvezni a pillanatot, amíg várakozol.

A vonatozás Dittaino állomásáig terjedt, ahol a körülbelül 40 utasnak, akik Cataniába indultak, vonatpótló buszra kellett átszállnia.

Egy utolsó pillanatkép az állomás bejáratáról, ahol a napfény lágyan megöleli a falakat, és a város zaja távolinak tűnik.

A buszozás a Cataniába vezető autópályán zajlott, miközben a repülőteret is útba ejtettük. A kacskaringós utakon haladva végül eljutottunk a vasútállomásra. Az ablakon kinézve felfedezhettük, mi is áll a vonatpótlás hátterében: a vasútvonal felújítása zajlik, és a tervek szerint kétvágányúra építik át. Jelenleg Palermo és Catania között az utazás hangulata inkább a mellékvonalakra emlékeztet, Dittanio állomás után pedig az elhagyott szakaszokon csupán 60-100 km/h sebességgel lehet haladni.

Sokan figyelmeztettek, hogy Szicília tele van koszszal és szeméttel, hogy az utak szélét végtelen szeméthegyek borítják. Én azonban szerencsés voltam, hogy többféle közlekedési eszközzel, távolsági és regionális vonattal, valamint autóbusszal és városi busszal is felfedezhettem a szigetet. Meglepő módon egyetlen olyan szeméthegyet sem láttam, amivel sokan ijesztgettek az utazás előtt. Persze akadt néhány elhagyott hulladék, de ezek mennyisége nem haladta meg az átlagos magyar közutak mellett látottakat...

Érkezés Catania Centrale vasútállomásra

Na és mi lesz akkor, ha befejeződnek a felújítások? Erre választ én is csak már a nyaralásból hazaérve kaptam: épül a Palermo-Catania nagysebességű vasútvonal, mely a Transzeurópai közlekedési hálózat része.

A 223 kilométer hosszú Palermo-Catania-Messina vasútvonal nem csupán Szicília északi és keleti szegmenseit köti össze, hanem hidat képez a régió belső területei és a tágabb közlekedési hálózat között is. E vonal a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) skandináv-mediterrán folyosójának fontos elemét képezi, lehetővé téve a gördülékeny és hatékony közlekedést a sziget különböző pontjai között.

A Rete Ferroviaria Italiana (RFI), a Ferrovie dello Stato (FS) leányvállalata korszerűsíti jelenleg a vasútvonal 178 km hosszú, Fiumetorto és Bicocca közötti szakaszát, hogy a teher- és személyszállító vonatok kapacitását növelje, a sebességet pedig 250 km/h-ra emelhessék fel.

A projekt becsült beruházási költsége 11 milliárd euró. A Palermo és Catania közötti utazási időt egy órával fogja csökkenteni, valamint javítja a vasúti szolgáltatások elérhetőségét és minőségét, miközben elősegíti a fenntartható mobilitást.

A 2029-re tervezett projekt várhatóan több mint 7000 új munkahelyet fog létrehozni, amelyek közvetlenül és közvetve is hozzájárulnak a gazdaság fejlődéséhez.

A korszerűsítés magában foglalja a vasútvonal villamosítását és kétvágányúsítását két makrofázisban.

A Fiumetorto-Lercara Diramazione vonalszakaszon egy modern, kétvágányú vasúti pálya építése zajlik, amelynek keretében egy új Valle del Torto állomás is létrejön. Ez a fejlesztés az első makroszakasz részeként valósul meg, célja a közlekedési hatékonyság növelése és a regionális kapcsolatok javítása.

Továbbá öt egyvágányú szakasz modernizálása is folyamatban van, ezek közé tartozik a Vallelunga-Caltanissetta Xirbi, Caltanissetta Xirbi-Nuova Enna, Enna-Catenanuova, Dittaino-Catenanuova és a Catenanuova-Bicocca vonalak.

A vasútvonal története 2008-ban kezdődött, amikor a projekt hivatalosan elindult. (Kép forrása: Wikimedia Commons)

A második makrofázis keretében a Giampilieri-Fiumefreddo szakasz, amely 42 km hosszú, kétvágányú vasúti pályává alakul át, megfelelve az átjárhatósági műszaki előírásoknak (TSI). Ezek az előírások az Európai Unió által a határokon átnyúló vasúti szolgáltatásokra vonatkozó standardokat rögzítik. Továbbá, a Catania Acquicella-Bicocca szakasz föld alá kerül, míg a Catania Centrale-Catania Acquicella szakasz szintén kétvágányú pályaként valósul meg.

A Palermo és Catania közötti vasútvonal modernizációja hét különböző funkcionális elem keretein belül valósul meg.

A 30 km hosszú Fiumetorto-Lercara Diramazione szakasz fejlesztése az 1. és 2. tétel keretében valósul meg. A projekt középpontjában egy 20 km-es, kétcsöves alagút áll, amely jelentős hatással lesz a közlekedésre. Emellett 2 km hosszú közúti és vasúti viaduktok építése is a terv része, valamint 7 km új út létesítése is várható. Fontos fejlesztésként Valle del Tortóban egy új állomás jön létre, míg a Cerda és Lercara állomások modernizálása is szerepel a programban, hogy a meglévő infrastruktúra még inkább megfeleljen a mai igényeknek.

A 3. tétel a 47 kilométeres Lercara Diramazione-Caltanissetta Xirbi szakaszra vonatkozik, amely magában foglal egy 22 kilométer hosszú alagút, 11 kilométer viadukt, valamint 32 kilométer új út építését, továbbá a Vallelunga állomásának felújítását is.

A 4A tétel a 27 km hosszú Caltanissetta Xirbi-Nuova Enna szakaszt foglalja magában, amely a meglévő vasútvonal mellett épül meg. Ez 20 km alagút és 3 km viadukt építését foglalja magában.

A 4B tétel a Nuova Enna-Dittaino közötti 15 km hosszú új vasútvonal megépítését foglalja magában, amely három alagúton és öt viadukton keresztül halad majd. Ez magában foglalja egy vasútállomás építését Ennában és egy másik állomás korszerűsítését Dittainóban.

Bicocca állomás (kép forrása: Wikimedia Commons) egy lenyűgöző helyszín, amely a modern közlekedési infrastruktúra és a városi élet szövetének szerves részét képezi. Az állomás nem csupán egy átjáró, hanem egy élénk találkozóhely is, ahol a mindennapi utazók és a helyiek egyaránt megpihenhetnek. A környék vibráló atmoszférája és a város dinamizmusát tükröző építészeti megoldások teszik igazán különlegessé.

Az 5. tétel a Dittaino-Catenanuova szakaszra vonatkozik, amely magában foglalja egy új Catenanuova állomás kialakítását, egy 7 kilométeres viadukt építését, valamint egy 2,3 kilométeres alagút létrehozását.

A 6. tétel a 37,5 km hosszú Bicocca-Catenanuova szakasz kétvágányúvá alakítását célozza meg. A projekt magában foglalja egy új Motta Sant'Anastasia állomás megépítését, valamint a Bicocca állomás felújítását. Továbbá, új vasúti központ és felépítmények is létrejönnek, emellett korszerű jelző- és kommunikációs rendszerek, valamint elektromos alállomások telepítése is tervbe van véve.

Az Európai Beruházási Bank (EBB) 3,4 milliárd EUR összegű finanszírozást nyújt a Palermo-Catania vasútvonal korszerűsítésének támogatására az olasz államnak nyújtott közvetlen hitelek és a kapcsolt kockázatmegosztási műveletek révén. A beruházás a szicíliai infrastrukturális fejlesztéseket támogatja.

A Palermo-Catania vasútvonal fejlesztési projektjének 1., 1A, 2., 3., 4A, 4B, 5. és 6. szakaszain a Ghella és Webuild építőipari cégek alkotta konzorcium végzi a kivitelezési feladatokat. A konzorcium tagja továbbá a Webuild leányvállalata, a SELI Overseas, valamint a Ghella leányvállalata, a TunnelPro is, így biztosítva a projekt sikeres megvalósítását.

Az Eteria konzorciumból és a Salcef építőipari vállalatból álló vegyesvállalat 370 millió eurós szerződést kapott a meglévő vasúti és közúti infrastruktúra módosítására és a vasútvonal egy szakaszának föld alá helyezésére. Az Eteria konzorciumhoz a Vianini Lavori és az ITINERA építőipari vállalatok tartoznak.

Az olasz Terna, amely az átviteli rendszerek üzemeltetésében jeleskedik, fontos lépést tesz a Palermo-Catania vasútvonal fejlesztése érdekében. A projekt keretében új elektromos alállomás létesítése és légkábelek telepítése valósul meg, ezzel biztosítva a vasúti közlekedés korszerűsítését és megbízhatóságát.

A régi és az újonnan épülő vasútvonal nyomvonalát mindenki felfedezheti az openrailwaymap weboldalon.

Related posts