Speciális világítási megoldásokkal megelőzhetjük a madarak és repülőgépek közötti ütközéseket | National Geographic

A madarak gyakran ütköznek repülőgépekkel, egy ilyen karambol mindkét fél számára végzetes lehet, és jelentős anyagi kárral is jár..
A madarak populációja globálisan aggasztó ütemben csökken, és a járművekkel való ütközés a harmadik legfőbb kiváltó oka ennek a problémának. Egy nemzetközi kutatócsoport innovatív megoldásokat keresett drónok alkalmazásával, hogy mérsékelje a madarak és járművek közötti balesetek számát. E kutatás eredményeit a Royal Society Open Science folyóiratban publikálták. Az általuk kifejlesztett módszer nemcsak a légiközlekedést érintheti, hanem a szélerőművek és más építkezések számára is alkalmazható, hozzájárulva ezzel a madarak védelméhez.
A klasszikus légi baleseteken túl egy új kihívás is megjelent: az alacsony magasságban, gyakran automatizált rendszerben zajló légi forgalom folyamatos növekedése. Ennek a jelenségnek a hatása egyre inkább érzékelhető. A statisztikák azt mutatják, hogy a legtöbb ütközés általában a landolásra készülő repülőgépek körül történik. Amikor egy madár észleli a közeledő gépet, ösztönösen próbál menekülni, azonban a gyorsan haladó járművek esetében gyakran nem marad elegendő idő a biztonságos elkerülésre. E problémára reagálva a kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy ha a légi járművek jobban észlelhetők, az hozzájárulhat a balesetek számának csökkentéséhez.
A kutatók a kanadai ludakkal végeztek kísérleteket, mivel e faj igen gyakran karambolozik a légi járművekkel, és mert esetükben ismert, hogy milyen színekre érzékeny igazán a szemük. Emellett e lúdfaj gyakori városlakóként a növekvő forgalommal is többször találkozik.
Drónok segítségével mérték fel, hogy miként reagálnak a madarak a járműre, annak világításait is tesztelve a különböző repülési helyzetekben. A vadon befogott madarakat egy kifutópályára emlékeztető, elkerített füves sávba helyezték, ahová a drón berepült, és rögzítette, mire hogyan reagál a madár.
A lúd számára a kék fény (457 nanométeres hullámhosszon) a leglátványosabb, így ez az a szín, amely a legkönnyebben vonzza a figyelmét. Amikor a drón kék fényben volt világítva, a madár jóval előbb észlelte jelenlétét. Ezekben a helyzetekben, folyamatos világítás mellett, a lúd körülbelül 10 százalékkal gyorsabban reagált a drónra.
Amikor a fény villogni kezdett, a helyzet még kedvezőbbé vált: a ludak reakcióideje 15 százalékkal javult. A madarak 75-76 százalékkal hamarabb kezdtek menekülni, amint a fény megjelent, ami azt eredményezte, hogy a menekülésük minden fázisa előrébb került, így nagyobb esélyük volt arra, hogy elkerüljék a közeledő járművet. Ezen kívül arra is fény derült, hogy a különböző ludak között eltérések mutatkoznak, ami azt jelenti, hogy az egyéni jellemzők is befolyásolják, mikor ugranak neki a menekülésnek.
A kutatók szerint az ilyen világítással a ludak esetében sok ütközés elkerülhető, így főként a repterek környezetében, vagy másutt, ahol nagy az ütközés esélye, érdemes lenne mielőbb bevezetni a speciális világítást.