A műszaki vizsga szigorítása várható: nehéz helyzetbe kerülhetsz, ha ilyen típusú autód van!
Az Európai Unió új, innovatív tervezettel rukkolt elő, amely a műszaki vizsgák során a részecskeszám határérték-mérések kiterjesztését célozza meg. Az új szabályozás célja, hogy még szigorúbb környezetvédelmi normákat vezessen be, ezzel is elősegítve a tisztább levegő és a fenntarthatóbb közlekedési megoldások elérését.
A tervek alapján a mérés nem csupán a régebbi dízelmotoros autókra vonatkozik, hanem a benzines járművek esetében is érvényes lenne - olvasható a Totalcar jelentésében.
A PN-mérés, vagyis a részecskeszám-mérés 2023 óta Németországban a Euro 6/VI környezetvédelmi osztályba tartozó dízeljárművek tesztelésének fontos eszköze lett. Ez a módszer jelentős előrelépést jelent a korábbi technológiákhoz képest, mivel pontosabb és megbízhatóbb adatokat szolgáltat a járművek által kibocsátott részecskeszámról.
A tapasztalatok szerint ugyanakkor a mérés gyakran az öt évnél fiatalabb dízel járműveket is kiszűri. Ez komoly nehézséget okozott a Ford számára is, a gyártónak nemrég 164 ezer járművet kellett visszahívnia Németországba, miután az idő előtt elöregedő DPF-ükkel nem tudták teljesíteni a normákat.
Az öt évnél fiatalabb autók esetében a hibás példányok aránya kettőszázalékos, míg a tíz évnél idősebb járművek körében ez a szám hat százalékra emelkedik, amit a mérések is megerősítenek.
Jelenleg nincs konszenzus arról, hogy szükséges lenne-e a PN-mérés bevezetése az Euro 5b kibocsátási normáknak megfelelő dízel járművek esetében. A GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) álláspontja szerint nem indokolt új szabványosítás keretében vizsgálni olyan autókat, amelyek egy korábbi technológiai alapelv szerint készültek. A szervezet kiemelte azt is, hogy
A mérési rendszer bevezetése olyan alkatrészek - mint például a részecskeszűrő - cseréjére kényszerítené a járműtulajdonosokat, amelyek vagy hiányoznak a piacon, vagy jelentős anyagi terhet róhatnak rájuk.
Azzal viszont mindhárom érintett szakmai szervezet egyetért, hogy a PN-mérést érdemes lenne bevezetni a benzinüzemű járművek esetében is. Mindezek ellenére nem kell attól tartani, hogy hirtelen megváltozik a műszaki vizsgák menete.
Még ha sikerül is tisztázni a megfelelő jogszabályi kereteket, a műszerek gyártóinak új eszközöket és szoftvereket kell tervezniük, így a folyamat hosszú hónapokat vagy akár éveket is igénybe vehet.





