Budapesten egy különleges együttműködés bontakozott ki: a főpolgármester és a miniszter, a politikai nézeteltérések háttérbe szorításával, közös céllal léptek fel.

Új CAF-villamosok érkeztek Budapestre, a beszerzés mögött uniós támogatás és a magyar kormány közreműködése áll. A Budafok kocsiszínben megrendezett esemény során, ahol a résztvevők közösen élvezhették a villamosozást, különleges villamosos mignont is kínáltak. A találkozón jelen volt Karácsony Gergely főpolgármester és Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter is.

Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy "a BKK számára kiemelten fontos, hogy Budapest utcáin egyre több új jármű közlekedhessen. A versenyképes közösségi közlekedés elengedhetetlen, hogy az utasok gyorsan, a lehető legkevesebb átszállással, klimatizált, alacsony padlós járműveken juthassanak el céljaikhoz."

A vezérigazgató-helyettes hangsúlyozta, a közlekedésfejlesztés hosszútávfutás. A mostani átadáshoz arra volt szükség, hogy 2014-ben egy beszerzés nyomán aláírt szerződéssel rendelkezzenek a gyártóval.

Az 51-es villamosflotta 20 egysége már a helyszínen van, míg a fennmaradó 31 jármű várhatóan 2026 őszére érkezik meg.

Héri József arról beszélt, hogy Budapest villamoshálózata mindig meghatározó szerepet játszott a főváros közlekedésében. A járműflottában az alacsony padlós, klimatizált CAF-ok a legmodernebb technológiát képviselik, képesek az energia-visszatáplálásra is. Végül 124 CAF-villamos üzemel majd a városban, ami a teljes flotta minden ötödik darabját jelenti. A régi villamosok egy részét le tudják selejtezni, amivel jelentősen emelkedik a szolgáltatási színvonal.

Nem csak importőrként vagyunk a projektben, aktívan részt vettünk az összeszerelésben. Érvényre tudott jutni a magyar szakértelem, és igen jelentős tudásra tettünk szert

- emelte ki a BKV vasúti üzemeltetési vezérigazgató-helyettese.

Székely Zsófia, a CAF programmenedzsere kiemelte, hogy a spanyol vállalat globálisan 60 országban van jelen, és széleskörű termékportfóliójában metrók, nagy sebességű, valamint elővárosi járművek szerepelnek. A cég Magyarországra a '90-es években lépett be, első megrendeléseiket a MÁV számára teljesítették, és az azóta szállított vasúti járművek még ma is aktívan közlekednek.

"Első pillantásra budapesti rendezvénynek tűnik, ám valójában országos hatással bír, és széleskörű hatását gyakorolja. Felejtsük el a politikai nézeteltéréseket, és ne azokról a vitákról diskuráljunk, amelyek időnként terhelik Budapest és a kormány viszonyát" - indította el beszédét Navracsics Tibor.

A közigazgatási és területfejlesztési miniszter kifejtette, nem csak a Budapesten élő 1,7 millió embernek, valamint a további 1,3 millió lakosnak, akik a szűken vett agglomerációban élnek, hanem körülbelül Magyarország minden második állampolgárának van valamilyen érintkezése Budapesttel munka, ügyintézés, vagy akár egy a fővárosban élő családtag révén. Navracsics Tibor úgy vélekedett, nem lehet Budapestről, mint szigetről beszélni, ha itt fejlesztés történik, annak az egész országra hatása van.

Budapestnek kihívásokkal teli versenyben kell megállnia a kontinensen. A város statisztikai mutatói kedvezőek, bár érdemes óvatosan értelmezni őket, hiszen könnyen félrevezethetik az elemzőket. Amikor 2004-ben csatlakoztunk az Európai Unióhoz, Budapest a tagállamok átlagánál fejlettebb volt, a mutatók 129 százalékát mutatták. Ma pedig ez a szám már 168 százalékra emelkedett, ami a város fejlődését tükrözi, de egyben a verseny fokozódását is jelzi.

- emelte ki Navracsics Tibor.

Karácsony Gergely beszédében kijelentette: "Budapest a villamosok városa, ez a nap a város legszebb hagyományait viszi át a 21. századba, és felkészíti, hogy helyt tudjon állni abban a helyzetben, amit a klímaváltozás hoz. Amikor Budapestet fejlesztjük, akkor az egész nemzet érdekében dolgozunk".

A főpolgármester megjegyezte, vannak vitáik a kormánnyal, ezeket most nem is szeretné felidézni, de "a felfüggesztett uniós források nem a magyar kormány, hanem az ország számára okoznak problémákat. Remélem tudják rendezni a vitákat az Európai Bizottsággal". Karácsony Gergely leszögezte, jó, hogy mindenhova eljut a villamos és a busz, de nem mindegy, hogy milyen komfortszintet képvisel, ezért járműfejlesztési folyamatban vannak, új buszok és trolik is érkeznek.

Lehet, hogy ritkábban ünnepeljük meg a közös sikereinket, mint ahogyan azt valójában szeretnénk, ezért fontos, hogy értékeljük az ilyen alkalmakat. Bízom benne, hogy ezzel nem keveredem politikai nehézségekbe, de szeretném külön kifejezni a hálámat Navracsics Tibornak.

„Tedd különlegessé a mondandódat!” – javasolta a főpolgármester.

Az átadó eseménye után Karácsony Gergely válaszolt lapunk kérdéseire a kormány és a főváros közötti viszony kapcsán. Kifejtette: "Sajnos ez az esemény inkább a kivételt erősítő szabályt jelenti. A támogatási szerződés megkötése is hosszú és heves viták eredményeként valósult meg. A kormányra nyomás nehezedett, hogy azt a támogatási szerződést, amelyet korábban már megígértek, végül ténylegesen aláírják. Nem véletlen, hogy Navracsics Tibor nevét külön kiemeltem. Tisztában vagyok vele, hogy a kormányon belüli diskurzusok során ő azt az álláspontot képviselte, hogy a támogatási szerződést alá kell írni."

A főpolgármester egyúttal hangsúlyozta:

Ez csupán félsiker, hiszen az infrastruktúra-fejlesztés nélkül ez a projekt nem tudja igazán megmutatni a potenciálját. Pestiesen fogalmazva, hamarosan teljesen kiaknázzuk azokat a vonalakat, ahol a CAF-villamosok új beruházás nélkül képesek közlekedni. Jogosan emelte ki Budafok vezetése, hogy léteznek olyan peronok, amelyek még mindig nem készültek el. Hiába alacsonypadlós a villamos, ha nem áll rendelkezésre hozzá megfelelő peron, akkor a végeredmény ugyanúgy a hegymászás lesz. A 38 milliárdos infrastruktúra-fejlesztés nélkül könnyen előfordulhat, hogy ezek a villamosok csak a garázsban porosodnak, ahelyett, hogy az utasokat szolgálnák.

A főpolgármesternél arról is érdeklődtünk, hogy vannak-e tárgyalások a főváros vezetése és a kormány között. "Jelenleg sajnos nincsenek. A nyár elején indultak ezek, három miniszterrel több körben is tárgyaltam, egyértelműen ugyanaz hangzott el a tárgyalóasztalnál, ami a nyilvánosságban is: a kormány el akarja kerülni azt, hogy a város működőképessége veszélyben legyen. Az is elhangzott, hogy a kormány nem akar átvenni semmilyen budapesti közszolgáltatást. Köztünk szólva nem is hiszem, hogy ez népszerű lenne, hogy diplomatikusan fogalmazzak, az állami közlekedési szolgáltatók is igénylik azt a figyelmet a kormány részéről, amin most osztozniuk kellene" - válaszolta Karácsony Gergely.

A főpolgármester azzal folytatta, hogy "a nyáron megszakadtak a tárgyalások, szerintem vissza kell ülni a tárgyalóasztalhoz. ezt minden lehetséges módon jeleztem a kormányzati partnereknek. Visszajelzést nem kaptam, nyilván a hallgatás is válasz. Valószínűleg nem született meg az a kormányzati döntés, ami előterjesztésként oda megérkezett".

Karácsony Gergely kiemelte, hogy "Számos lehetőség kínálkozik a helyzet kezelésére. Olyan javaslatokat terjesztettünk a kormány elé, amelyek nemcsak Budapest, hanem az önkormányzati rendszer egészének javát szolgálnák. Az elmúlt évek során Budapestet sújtották a legnagyobb terhek, kritikus állapotban vagyunk, és ha nem hoznak sürgős intézkedéseket, akkor más önkormányzatok is hasonló nehézségekkel nézhetnek szembe. Debrecen például működési hiányosságokkal küzd, és a Megyei Jogú Városok Szövetségének fideszes elnöke is hangot adott az elégedetlenségének. Kialakítottuk a javaslatainkat a szolidaritási hozzájárulás csökkentésére, valamint a közösségi közlekedési normatíva visszaállítására. Mindkét javaslat számunkra elfogadható, és minden olyan megoldás érdekel minket, amely előre viheti a helyzetet, de a döntés nem rajtunk múlik."

Related posts