Washingtoni légi katasztrófa: a helikopter nem az előírt módon teljesítette a repülést, ahogyan azt a légi irányítás engedélyezte.

Alig egy nappal a washingtoni Ronald Reagan nemzetközi repülőtér közelében történt tragikus esemény előtt egy repülőgépnek váratlan manőverezést kellett végrehajtania egy katonai helikopter elkerülése érdekében. Szerdán este azonban a helyzet súlyosra fordult: egy American Airlines utasszállító gép és egy Black Hawk katonai helikopter ütközött össze a levegőben. Jelenleg még nem sikerült minden áldozatot kiemelni a roncsok közül, és 14 ember maradványai továbbra is eltűntek. A hivatalos hatóságok a lakossághoz is intéztek üzenetet a tragédia kapcsán.
A helyi idő szerint csütörtök este háromnegyed kilenc körül történt szerencsétlenségben 67 ember vesztette életét. A Bombardier CRJ700 típusú belföldi utasszállító repülő egy Black Hawk katonai helikopterrel ütközött a levegőben, a két jármű a Potomac folyó jeges vizébe zuhant. Csütörtök este kiderült, hogy az AA-gép pilótafülkéjében elhangzott kommunikációt rögzítő berendezést, valamint repülési adatokat rögzítő eszközt (vagyis a feketedobozokat) is megtalálták a folyóban.
A két feketedoboz jelenleg az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) alapos vizsgálatának tárgyát képezi, amelynek célja kideríteni a súlyos légi baleset okait. Ilyen mértékű tragédia több mint húsz éve nem történt az Egyesült Államokban. Az NTSB várhatóan 30 napon belül elkészíti a részletes jelentést az esetről.
A The New York Times négy, az ügy részleteit ismerő, de nevét nem vállaló forrás beszámolója alapján azt írta, hogy a katonai helikopter a jóváhagyott repülési útvonalától legalább fél mérföldre repülhetett, ráadásul a megengedettnél nagyobb magasságban. A lehetőséget csütörtökön Tammy Duckworth illinoisi szenátor is megemlítette, miután tájékoztatást kapott a Szövetségi Légiközlekedési Hivataltól.
Mint a Fox News felidézte, a helikopter pilótáinak engedélyt kell kérniük a légiforgalmi irányítóktól, mielőtt belépnének a forgalmas kereskedelmi légtérbe. Szerdán a Black Hawk pilótája engedélyt kért egy olyan meghatározott útvonal használatára a Potomac folyó keleti partjának közelében, amelyen a helikopterek legfeljebb 200 láb magasságban repülhetnek. Ez lehetővé tette volna, hogy a jármű elkerülje az American Airlines gépét. A gép azonban az értesülések szerint nem követte a tervezett útvonalat és magasabban is repült a kelleténél.
A CNN által közzétett információk szerint egy nappal a tragikus baleset előtt egy másik, ugyanerre a repülőtérre tartó esti járatnak kellett megszakítania a leszállását, és sürgős kitérő manővert végrehajtania. Ennek oka az volt, hogy egy helikopter váratlanul közeledett a járat repülési útvonalához. A hírportál szerint
Az elmúlt három év során legalább két másik utasszállító pilóta számolt be olyan helikopteres eseményekről, amelyek a leszállás során történtek.
A Fox News úgy tudja, hogy kedd este egy Embraer E-175 típusú utasszállító készült leszálláshoz a légiirányítással való egyeztetés után a 19-es kifutópályára, amikor figyelmeztették, hogy egy helikopter közeledik hozzá. Ekkor az ütközéselkerülő rendszer működésbe lépett és a gép kitérő manővert hajtott végre azért, hogy ne kerüljenek közel egymáshoz a gépek. Az AP hírügynökség tudósítása szerint a helikopter pilótáit is figyelmeztették a nagyjából 1000 lábbal (mintegy 300 méterrel) a Black Hawk felett érkező utasszállítóra.
Ahogy a washingtoni hajnal fényei felkélnek, újra megkezdődnek a keresési munkálatok a járművek maradványainál. A CNN bennfentes forrásai szerint jelenleg 14 áldozat sorsa bizonytalan, mivel az éjszakai órákban a kutatást felfüggesztették. Négy holttestet még nem tudtak kiemelni a repülőgép romjai közül. A helikopter balesetében elhunytak közül egy katonát sikerült azonosítani, míg két áldozat továbbra is a roncsok között várja, hogy megtalálják őket.
A helyzet eddig sem volt egyszerű, hiszen a kedvezőtlen időjárási viszonyok már eddig is komoly kihívásokat okoztak (akadt olyan búvár, aki kisebb sérüléseket szenvedett el). A legfrissebb előrejelzések szerint péntekre esőre és erős széllökésekre is számítani lehet. Közben a hatóságok arra kérik a lakosságot, hogy semmiképpen ne nyúljanak a folyópartra sodródott vagy lehullott törmelékekhez, és főként ne próbálják meg eltávolítani ezeket a tárgyakat.
Helyi idő szerint csütörtök nap közben újraindult a forgalom a Ronald Reagan repülőtéren, de azt a leszállópályát, amelyre a tragédiában részes utasszállító érkezett volna, még körülbelül egy hétig nem fogják használni. A Whichita és Washington közti belföldi járatok egyelőre nem közlekednek, a forgalom valamikor a pénteki nap folyamán állhat helyre az útvonalon.
Az áldozatok azonosítására vonatkozó információk folyamatosan érkeznek, ahogy családtagjaik és barátaik megerősítik a híreket. Közöttük számos korcsolyázó is szerepel, és különös eset, hogy egy sportoló életben maradt, mert nem engedték fel a kutyáját a gépre. A mentési műveletek során a búvárok pénteken főként a járművek maradványait keresik, hogy elősegítsék a nyomozást és előkészítsék a roncsok kiemelését a Potomac folyóból.
A balesetet szenvedett Black Hawk helikopter legénysége a hadsereg 12. repülőzászlóaljának tagja volt. Az éjszakai kiképző misszió keretében az oktatópilóta már körülbelül 1000 órányi repült idővel rendelkezett, míg az értékelt másodpilóta tapasztalata körülbelül 500 órára rúgott.
Donald Trump elnök csütörtök este azt mondta, hogy találkozni fog az áldozatok néhány családtagjával, illetve a helikopter pilótáját vádolta a baleset ügyében.