A kínai buszbotrány Európában egyre nagyobb teret hódít: vajon a gyártó bármikor képes távolról leállítani a járműveket? - Pénzcentrum
A dán hatóságok sürgősen vizsgálják, miként szüntethető meg az a biztonsági rés, amely lehetővé teszi a kínai elektromos buszok távoli leállítását.
A vizsgálat elindítása mögött az áll, hogy a norvég közlekedési hatóságok észlelték: a kínai Yutong buszgyártó távoli hozzáférést birtokol a járművek vezérlőrendszereihez, amely lehetővé teszi számukra a szoftverfrissítések és diagnosztikai ellenőrzések elvégzését. Ez a helyzet aggasztó kérdéseket vet fel, mivel potenciálisan lehetőséget biztosíthat a buszok menet közbeni manipulálására – írja a The Guardian.
A norvég Ruter közlekedési vállalat biztonsági aggályok miatt két elektromos buszt tesztelt elszigetelt környezetben. Bernt Reitan Jenssen, a Ruter vezérigazgatója elmondta, hogy a tesztek kockázatokat tártak fel, amelyek ellen most intézkedéseket hoznak, és a nemzeti hatóságokat is tájékoztatták.
A kutatások alapján a távoli kikapcsolás megakadályozható lenne, ha a buszok SIM-kártyáit eltávolítanák, azonban ezt a lépést nem hajtották végre, mivel az más rendszerekkel is megszakítaná a járművek kapcsolatát. A Ruter a jövőbeni beszerzések során szigorúbb biztonsági előírásokat kíván bevezetni.
A Movia, Dánia legnagyobb közlekedési vállalata, jelenleg 469 kínai gyártású elektromos buszt üzemeltet, közülük 262 a Yutong cég terméke. Jeppe Gaard, a Movia operatív igazgatója kiemelte, hogy a helyzet nem csupán a kínai buszokat érinti, hanem minden olyan járművet és berendezést, amelybe kínai elektronikai alkatrészeket integráltak.
A dán polgári védelem és vészhelyzet-kezelésért felelős ügynökség figyelmeztetett arra, hogy a közlekedési járművek olyan internetkapcsolattal rendelkező alrendszerekkel és érzékelőkkel vannak ellátva, mint például kamerák, mikrofonok és GPS. Ezek a technológiák potenciális sebezhetőségeket rejthetnek, amelyek kihasználásával zavarokat okozhatnak a buszüzemeltetésben.
A Yutong hivatalos közleményében hangsúlyozta, hogy maradéktalanul betartja azokat a jogszabályokat és szabályozásokat, amelyek működési területein érvényesek. Az Európai Unióban üzemelő Yutong járművek adatait egy frankfurti Amazon Web Services adatközpontban tárolják, és ezeket kizárólag a járművek karbantartására és optimalizálására használják fel. Fontos megjegyezni, hogy ügyfélengedély nélkül senki nem férhet hozzá ezekhez az adatokhoz.
Thomas Rohden, a Dán Kína-kritikus Társaság vezetője úgy véli, hogy Dánia nem megfelelő tempóban reagált a kínai vállalatoktól való függőség problémájára. Szerinte ez komoly aggodalomra ad okot, hiszen az ország jelentős mértékben támaszkodik Kínára, miközben arra törekszik, hogy megerősítse ellenállóképességét az Oroszország által végrehajtott hibrid támadásokkal szemben.



